Coves del Mu

Cova de 37 metres al municipi d'Alòs de Balaguer

La cavitat consta de quatre boques, dues de 2'5 x 1'5 metres que es troben a la base del barranc i dues més de mides més minses que es troben al bell mig de la cara Nord del penya-segat per sota de la feixa on hem fet el descens.
La boca més propera al salt del barranc es un conducte d'11 metres de llargada que als tres metres del seu recorregut ja té la característica forma d'ull de pany. Aquesta galeria té un pas que comunica amb la galeria de la cova del costat la qual mitjançant dos estrets conductes van a parar a les dues boques del penya-segat.
La cavitat sembla ser que hauria actuat com a surgència.
  • Municipi: Alòs de Balaguer
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Oest
  • Última revisió: 2012-11-17 12:40:04

Les coves del Mú es troben al Nord de la serra Carbonera, en els penya-segats que s'aboquen al congost del riu Segre. Aquesta cavitat s'obre en materials del cretaci superior ja que es tracten de calcàries d'aspecte nodulós pertanyents al campanià.
L'accés es fa des de la part alta del poble de Camarasa d'on surt una pista accessible a tota mena de vehicles i que ens durà fins a l'ermita de Sant Jordi a la serra Carbonera. Des d'aquí, i ja a peu seguirem la pista cap el Nord, deixant a la nostra esquerra uns corrals i magatzems i més endavant l'avenc de Sant Jordi. Quan el camí comença a baixar i anar cap a l'esquerra l'haurem de deixar. Camp a través ens dirigirem cap el turó del Mu que ens queda a la dreta. Un cop arribats al turó seguirem en direcció Nord-est per tal d'anar a trobar els penya-segats que hi han per sobre del riu Segre. Un cop som als penya-segats els anirem seguint cap a l'Est. Al cap de poc veurem que per la nostra dreta es forma un barranc, caldrà seguir entre el penya-segat i el barranc fins al punt en que aquest es precipita per la cinglera. Les coves es troben a la base del penya-segat a l'esquerra hidrogràfica. Per tal de poder veure les boques des de dalt s'haurà d'anar fins l'altre costat del barranc.

Per accedir a les coves haurem d'anar fins a uns afloraments de roca que hi ha a l'esquerra hidrogràfica del barranc i prop  del penya-segat, en aquest punt comença una instal·lació per baixar en ràpel, amb un primer tram que ens situa en una petita feixa on s'instal·la un passamà cap a l'esquerra i un nou ràpel ens deixarà a l'entrada de les coves. Pel descens caldrà una corda de 40 metres pel primer tram 20 metres pel passamà i 30 metres pel segon tram.

topo 0: Coves del Mu

foto 5: Coves del Mu
foto 6: Coves del Mu
foto 7: Coves del Mu

Rubinat, Francesc; Rubinat, Marc (2008).- 'Coves del Mu' Espeleòleg (45):33, ERE-CEC, Barcelona.