Cova Mingola

Petita cova a la Serra de Godall (Montsià)

Formada per una única cambra amb força formacions litogèniques, especialment de columnes. En altre temps havia servit de refugi a pastors i ramats.
Desconeixem les dimensions exactes de la cavitat ja que no coneixem cap topografia de la mateixa.
  • Municipi: Freginals
  • Comarca: Montsià
  • Unitat: Montsià, el - Godall
  • Última revisió: 2017-12-27 15:48:13

Des de la barriada de les Ventalles, a Ulldecona, remuntem el carrer que puja per davant l'església de Sant Joan Baptista, que de seguida s'acaba al davant d'un antic corral i d'un pou d’aigua. Per l'esquerra i en pujada, surt un sender que hem de remuntar fins al capdamunt d'una petita collada. Estem a la carena de la serreta de les Cantarelles, que es troba separada per una petita vall, paral·lela a la pròpia serra de Godall. El sender gira a la dreta i va carenejant pel costat de ponent de la serreta, per anar a morir a un encreuament de senders al fons de la petita vall: recte cap al NE el camí ens portaria al Povets-Llibreres, amb moltes finques d'oliveres i garrofers ben treballats, a la nostra esquena la zona de les Palometes, a l'esquerra remunta un sender cap a la Mola. Però agafem un petit corriol poc marcat que puja en diagonal per anar a trobar un vell corral abandonat, adossat a una petita balma de roca, que amaga la cova Mingola, o de Mançanera, ja dins el terme municipal de Freginals. Hem d'entrar dins la vella corralissa i al darrera d'unes figueres trobem la boca de la balma.

Coneguda des de temps immemorials. Mai ha estat objecte de cap cita espeleològica. Al mapa de l'ICGC apareix referenciada com a Cova de Mançanera, encara que la situen bastant més metres cap a ponent.

foto 0: Cova Mingola
foto 1: Cova Mingola
foto 2: Cova Mingola

• Totes les dades i fotografies han estat extretes d'un itinerari excursionista al blog: senderes.blogspot (de Pep Badia, la Ràpita). Apunt del dia 1-8-2017.