Avenc del Cataplanell

Avenc de 63 metres de fondària a Coll de Nargó, (Boumort).

La boca de 10X4 metres, dóna pas a un pou de 35 metres de fondària, conservant les mateixes mides fins a -10 metres per a partir d'aquest punt obrir-se uns 10 metres més cap el NE, donant lloc a una sala de regulars dimensions. Des de la base del pou, cap el NE un fort pendent ens porta a la capçalera d'un pou de 15 metres, amb força fang i una instal·lació força precària. A la base després d'un petit ressalt s'arriba a -63 metres. Existeix una petita galeria superior paral·lela a aquest darrer recorregut que va a parar a través d'una finestra al pou de 15 metres.
Situats de nou a la base del pou d'entrada si seguim cap el NO, després de remuntar un petit ressalt on hi descansa un gruixut tronc que fa de passera, trobarem un pou de 15 metres de fondària amb secció el·líptica amb molt de fang a les parets i una instal·lació sense fraccionaments que produeixen un fregament de la corda força preocupant. La base en algunes èpoques és un gran bassal d'aigua. Després de superar una gatera seguirem per una galeria plana que es troba inundada durant uns pocs metres, tot seguit es converteix en un fort pendent ascendent que finalitza a -40 metres a la base d'una xemeneia d'alçada indeterminada. A la meitat del pendent es troba una altra xemeneia que desconeixem si ha estat explorada.
  • Municipi: Coll de Nargó
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el
  • Bio: Speophilus fonti Jeann 20 exemplars mascles, recollits per Lluís Auroux el 16 de gener de 1966. 10 exemplars mascles i 18 femelles recollits per Oleguer Escolà el 7 de febrer de 1971.
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:01

A la carretera L-511 de Coll de Nargó a Isona, en passar uns 30 metres després de la cruïlla de Gavarra i 80 metres abans del quilòmetre 24, a la dreta surt una pista (camí del bosc de Sallent) en direcció E, que haurem de seguir, al cap d'un parell de quilòmetres trobem la font del Fai a la dreta de la pista, a partir d'ací seguirem la pista durant 950 metres més, després de que aquesta gira cap al S, trobarem a la dreta un perdut corriol que s'enfila de primer cap a l'O i al cap de 50 metres gira cap el SO, cal seguir-lo tot remuntant el vessant durant uns 300 metres, on trobarem la boca de la cavitat.

La primera exploració fou realitzada per la SAS del CGB el dia 16 de gener de 1966.

topo 0: Avenc del Cataplanell

foto 8: Avenc del Cataplanell
foto 9: Avenc del Cataplanell
foto 10: Avenc del Cataplanell

1. Iñigo, G.(1976).-”Avenc del Cataplanell o de l'Obaga del Pou” Espeleosie (19):53-57. SIE-CEA. Barcelona.
  2. Senent, J.; Victoria, JM.(1965).-“Datos para el conocimiento espeleológico del macizo del Boumort”. Montaña (100):269-281 Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
Fotografies "Sturmix" i coordenades facilitades per Jordi Salvadó.