Avenc de la Punta de les Saleres

Petit avenc de 13 m. de fondària vora la Mata (Serra de l'Obac)

La boca, d'un metre de diàmetre, dóna pas a un ressalt de 1,5 metres; seguirem després per una pronunciada rampa que ens porta al principi d'un pou molt estret de 2 metres de profunditat; un cop superat seguirem per una gatera de 3 metres que gira en direcció O, i segueix per una galeria que durant uns 10 metres guanya una mica de dimensions. Arribarem a una sala de sostre molt baix que ens dificulta travessar-la per la meitat i ens obliga a voltar-la pels costats, fins arribar al mateix costat de la paret per on hem entrat, però a l'altre extrem. Des d'aquest punt podrem seguir per una galeria que després de superar un pas estret comença a pujar, per als pocs metres més endavant fer-se impracticable.
  • Municipi: Mura
  • Comarca: Bages
  • Unitat: Obac, Serra de l'
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Des de la casa de la Mata cal seguir un camí en direcció al S que segueix una carena que arriba a la Punta de les Saleres (lloc on els masovers de la Mata deixaven la sal per a les vaques), pràcticament per damunt del quilòmetre 14 de la carretera de Terrassa a Mura. Uns 50 metres abans de la punta,per sota nostre i a l'esquerra, per sobre mateix de la carretera, es veuen uns rocaters pel quals baixarem i en un racó dels mateixos es troba l'avenc.

Conegut de feia molts anys pels masovers de la casa de la Mata, sembla que en altre temps s'havia fet servir de canyet. No sabem qui va fer la primera exploració, però ens consta una visita del GES-CMB el març del 1962.
Cap al 1968 és retrobat per membres del Centre Excursionista de Terrassa que l'anomenen Avenc dels Caps, car al seu interior troben alguns caps de bestiar. Més tard, algun grup de Barcelona el va rebatejar com Avenc Mallorca.

topo 0: Avenc de la Punta de les Saleres
topo 1: Avenc de la Punta de les Saleres

foto 0: Avenc de la Punta de les Saleres
foto 1: Avenc de la Punta de les Saleres
foto 2: Avenc de la Punta de les Saleres

Badiella, X.; Buil, A. (1980).- “Els petits avencs de la nostra muntanya” Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (21): 157-159. CE Terrassa.