Avenc de la Malesa

Avenc de 12 m. de profunditat a les calcàries del turó de la Malesa (Sant Llorenç del Munt)

La boca de 3 x 1 metres ens dóna pas a una galeria en rampa on als pocs metres de l'entrada es creua una galeria de 7 metres bastant estreta i de secció inclinada; passada aquesta trobem un ressalt d'1 metre, després seguirem uns pocs metres fins a trobar en un costat una galeria, deixarem aquesta i seguirem per l'anterior que a partir d'aquest punt comença a remuntar fins que arribem a una bifurcació produïda per un gran 'topi'. Les dues galeries són estretes i comuniquen a una sala voltada de grans blocs no molt estables, però que entre ells es pot remuntar uns quants metres amunt.
Tornant a la galeria anterior, després del ressalt, podrem continuar per aquesta, després de baixar un ressalt d'1 metre que ens porta fins a un pou; des d'aquí en la mateixa direcció del ressalt segueix una galeria ascendent que es creua en perpendicular amb una segona galeria, aquesta última té 7 metres de recorregut i permet posar-nos drets a l'extrem N de la galeria. El sostre s'abaixa, mentre que la planta s'eixampla, en un costat podrem veure un petit pou d'1,5 metres.
Si baixem el pou que havíem deixat enrere, al principi de la galeria ascendent, podrem seguir per una gatera de 4 metres fins a una saleta des de la qual i mitjançant una curta galeria que continua horitzontalment i que s'acaba als pocs metres, mentre que si baixem el ressalt, podrem seguir per una galeria descendent que baixa per entre enderrocs fins a un punt que es torna impracticable.
  • Municipi: Castellar del Vallès
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Sant Llorenç del Munt
  • Última revisió: 2015-04-17 07:42:02

Al vessant N del turó de la Malesa. Per arribar-hi caldrà prendre un camí que surt a l'esquerra de la carretera de Terrassa a Castellar del Vallès, poc abans de creuar el pont del riu Ripoll. Aquest camí segueix planer fins al turó de la Malesa on s'acaba en una placeta. D'aquí surt un caminet que ens porta fins al riu Ripoll, davant del conegut Gorg d'en Fitó, una mica abans d'arribar al riu podrem observar a la nostra esquerra el caos de blocs produïts pels trencaments del rocam. A la intersecció de dos d'aquests trencaments es troba l'Avenc de la Malesa, en un punt molt amagat per la vegetació.
Coordenades aproximades i de poca precisió.

Les úniques notícies que coneixem són les donades per membres de la SIS del CE Terrassa arran de les seves exploracions l'any 1980 en aquesta franja de calcàries del sector meridional de Sant Llorenç del Munt.

topo 0: Avenc de la Malesa

foto 0: Avenc de la Malesa

1. Aguirre, F.; Martínez, M.A.; Badiella, X. (1981).- “Cavitats al turó de la Malesa”. SIS (8): 35-42 / Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (23): 275-282. Terrassa.
  • Foto extreta del blog: trailsantllorenc.blogspot (de Lluís R. Hernández, de Matadepera)