Avenc de Can Torrella

Petit avenc de 6 m. de fondària a la riera de les Arenes, (Matadepera)

La boca circular de 80 centímetres de diàmetre, ens dóna pas a un primer pou de 4 metres que a la seva base forma una saleta de 4 x 1,5 metres. Al costat SO de la saleta hi ha una gatera quasi impenetrable de poc més d'un metre de llarg, mentre que al costat contrari (NO) hi ha un segon pou, de 2,3 metres. L'amplada d'aquest és tan sols de mig metre i ens porta a la cota de màxima fondària de l'avenc a – 6,3 metres. A l'extrem NO d'aquest segon pou hi trobem una estreta xemeneia de 3 metres d'alçada.
Es tracta d'un engolidor de la riera de les Arenes quan aquesta baixa en crescuda i el nivell arriba a la boca. Això succeeix molt de tant en tant, però en algun moment podria arribar a taponar l'avenc degut als materials d'arrossegament.
L'avenc ha estat excavat seguint una diàclasi NO dins dels conglomerats (pudingues) de l'eocè, predominants a tot el massís. Però en aquesta cavitat cal remarcar que la boca i el primer metre i mig del pou d'entrada estan excavats sobre conglomerats del vallesià (miocè superior) que no s'ha vist afectat per la diàclasi, però en ser un material més tou, va cedir davant l'erosió de la riera, obrint la boca i connectant-la amb la part inferior de l'avenc.
  • Municipi: Matadepera
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Sant Llorenç del Munt

Pocs metres després del km. 4 de la carretera BV-1221 de Terrassa a Talamanca, surt un trencall a la dreta i es passa pel pont de la riera de les Arenes i s'entra al passeig del Pla. S'ha de girar el segon carrer a mà esquerra (c/ de les Fogueroses) que va girant a la dreta fins arribar a una cruïlla amb un pi al mig. D'aquí a l'esquerra, surt el carrer Transversal, que es dirigeix cap a la riera i al final, a la dreta, un carrer sense asfaltar va seguint paral·lel entre la riera i les cases. S'ha de seguir fins a trobar, a mà esquerra, una rampa de terra que baixa fins a la riera i continuar amunt per aquesta durant uns 175 metres. L'avenc es troba uns 9 metres a la dreta de la llera (esquerra hidrogràfica) i poc més d'un metre per sobre d'ella.
La boca es troba protegida per un enreixat de ferro.

En aquest sector de la riera de les Arenes es tenen notícies d'alguns petits avencs desapareguts al llarg del temps al quedar curullats pels arrossegaments durant diferents riuades.
L'avenc de Can Torrella va ser localitzat a mitjans del mes de març del 1996 per un paleta d'unes obres a la urbanització de Can Torrella, tot encerclant-lo i donant avís a l'ajuntament de Matadepera. El dissabte 30 de març, membres de la SIS del CET van explorar la cavitat.

topo 0: Avenc de Can Torrella

foto 0: Avenc de Can Torrella
foto 1: Avenc de Can Torrella
foto 2: Avenc de Can Torrella

Badiella, E. (1996).- “Avenc de Can Torrella” Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (88-89): 73-75. Terrassa.