Avenc d'Enconills

Avenc de 40 metres de fondària a Torà.

Un primer pou inclinat de -11 metres en situa en una àmplia base, en el costat S i a uns 3 metres d'alçada una obertura de 0'50 metres de diàmetre ens dóna accés a una àmplia galeria de 15 metres de longitud on a meitat de recorregut trobem una curta galeria descendent.
Situats de nou a la base del pou d'entrada pel costat NE comunica amb una galeria descendent que es va engrandint progressivament fins a una sala, on es divideix en dues galeries paral·leles . La branca més septentrional presenta un recorregut ascendent d'uns 10 metres i acaba en un petit pouet a -27 metres de fondària, mentre que la galeria més oriental baixa bruscament 3 metres fins una nova saleta allargada dividida per un gran bloc, a l'altre costat s'ha de tornar a remuntar els 3 metres, on trobem alguns ressalts fins arribar a la darrera vertical de -10 metres, finalitzant la cavitat a -40 metres de fondària.
  • Municipi: Torà
  • Comarca: Segarra
  • Unitat: Altiplà de la Segarra
  • Granunitat: Depressió Central
  • Litologia: Guixos

Des de Calaf i quasi arribant a l'entrada de Torà ens desviarem a l'esquerra per la carretera LV-3003 en direcció a Ivorra i Sant Ramon; nomes creuar el pont sobre el riu Llobregós, a l'esquerra trobem una pista a tocar d'una granja, cal seguir-la, aquesta pista coincideix amb una ruta GR (pintades blanques i vermelles) que es dirigeix a Ivorra i que haurem de seguir fins arribar a la cavitat. Des del desviament de la carretera, seguirem la pista, als 840 metres seguirem a la dreta en direcció S durant 540 metres on ens desviarem a l'esquerra (a partir d'aquest punt nomes vehicles 4X4), seguirem la pista durant 415 metres i agafarem la pista de la dreta que al cap de 300 metres finalitza en uns camps de conreu. En aquest punt comença a l'esquerra un sender amb un fort pendent que al cap de 130 metres ens situa en la boca de la cavitat.

La primera exploració fou realitzada el 15 de setembre de 1968 per la SIE del CEA. En una exploració realitzada recentment i conjuntament per membres de la SIE del CEA i de l'ERE del CEC (14 de maig de 2011), observen que a uns 3 metres d'alçada de la base del pou d'entrada algú ha realitzat una desobstrucció, havent-hi una obertura de mig metre de diàmetre, es procedeix a l'exploració d'una galeria superior de la qual no se'n tenia constància bibliogràfica.
    La cavitat a la zona es coneix amb el nom d'Enconills ja que es troba prop del torrent d'Enconills, suposem que el nom d'en Conills es deu a una errònia interpretació fonètica.

topo 0: Avenc d'Enconills

foto 0: Avenc d'Enconills
foto 1: Avenc d'Enconills
foto 2: Avenc d'Enconills
foto 3: Avenc d'Enconills
foto 4: Avenc d'Enconills
foto 5: Avenc d'Enconills

1. Ferro i Guitart, Antonio.(1972).-“Avance al catastro del karst en yesos de la cuenca del río Llobregós”. EspeleSie (11):55-73.SIE-CE Àliga. Barcelona.
  2. Ferro i Guitart, Antonio.(1970).-“L'Avenc d'en Conills”. EspeleSie (7):31-35.SIE-CE Àliga. Barcelona.
  3. Borràs,J.;Miñarro,JM.;Talavera,F.(1980).-Catàleg Espeleològic de Catalunya. (Vol.5):211-227.(l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà). Ed. Políglota. Barcelona.