Tuta de Saus

Cova de 186 metres de recorregut a la Pobla de Lillet.

L'entrada, en forma de gran embut inclinat, segueix una rampa descendent en fort pendent i recoberta de fulles seques. En l'extrem més baix, després de passar un petit pas i uns blocs, es forma una gran sala d'estructura triangular, amb la planta i sostre recoberts de blocs, seguint la mateixa inclinació que la rampa d'accés. Al final de la gran sala es troba un pas curt i estret per on arrosseguem per un conducte inclinat d'uns 10 metres de recorregut per fer peu en un esglaó de 2 metres de fondària. De seguida agafa unes dimensions més regulars entre grans blocs; als pocs metres i accedint per un pas fàcil lliure de blocs, s'accedeix a una fina rampa descendent concrecionada, que obliga a grimpar per arribar al centre d'una galeria-sala de 15x12x5 metres Sala d'Enllaç, d'estructura més ampla, còmoda i ben decorada, mantenint una determinació totalment descendent franquejable per l'esquerra. Una trinxera per la dreta comporta una progressió senzilla fins arribar a una sala més àmplia amb el sostre horitzontal i amb la planta sense desnivells destacables. Dos petits esglaons laterals a la dreta de l'esmentada sala, duen a unes decidides rampes que segueixen els plans d'estratificació, fins quedar aturats en un pas de sostre baix infranquejable, situat a -59 metres de fondària. Per aquest darrer tram hi circula una petita corrent d'aigua, produïda pels abundants degotalls hi han a les galeries esmentades.
Situats a la Sala d'enllaç, trobem la prolongació lògica del tram explorat, però en sentit contrari, podem remuntar per una galeria ascendent d'uns 30 metres de recorregut lineal, molt bonica i amb la planta plena de tolls d'aigua de diferents mides, el punt més alt es situa a -14 metres respecte la boca d'entrada.
Des de la Sala d'Enllaç fins a la sala de sostre horitzontal, corre paral·lela a la galeria principal, un segon conducte de sostre més baix i ple de lloses caigudes del sostre, que incomoden molt l'exploració. Per la seva part final, de dimensions més notables, tornem a accedir a la sala de sostre horitzontal per un ressalt vertical de 4 metres.
  • Municipi: Pobla de Lillet, La
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Alt Llobregat
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2013-02-24 08:08:42

A la carretera B-402, de Guardiola de Berguedà a La Pobla de Lillet, en arribar al quilòmetre 7,500, ens desviarem a l'esquerra i creuarem el Plantiu, seguirem la pista passant pel costat del pic del Trull i seguirem fins el coll de Cerqueda. Continuem per el camí de l'esquerra fins passar la “llengua eixuta” un lloc realment curiós, i que s’identifica plenament amb el nom. Continuem una mica més fins al punt just avanç d’un mur de pedra, d’on surt un camí a l’esquerra segons el sentit de marxa, (coordenades ED50 X: 412358 Y: 4679358) que ens retorna enrere fins a un coll per el que travessem a l’altre vessant. Primer anem planejant i en arribar a una canal tirem avall fins a la boca de la cavitat.
També es pot accedir des del museu del ciment a la Pobla de Lillet, d'on surt la pista que es dirigeix al refugi d'Erols, un cop al refugi, una pista tancada amb una cadena es dirigeix al coll de Cerqueda, des d'aquest s'ha de seguir l'itinerari esmentat anteriorment.
Cal tenir en compte que a la zona hi han pistes restringides al pas de vehicles.

La primera noticia que tenim de l'exploració de la cavitat, és la realitzada pel SIEP del Centre Excursionista Poblet de Barcelona l'any 1980, els quals l'exploren fins a -22 metres de fondària, amb un recorregut de 60 metres.
L'estiu del 2006 la SEO del Centre Excursionista de Vallirana, desobstrueix el punt final conegut fins llavors, accedint a unes noves galeries de major recorregut i desnivell.

topo 0: Tuta de Saus

foto 0: Tuta de Saus
foto 1: Tuta de Saus
foto 2: Tuta de Saus
foto 3: Tuta de Saus
foto 4: Tuta de Saus
foto 5: Tuta de Saus

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1980).-”l'Urgel, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg espeleològic de Catalunya. (Vol. 5): 1-234. Políglota. Barcelona.
  1. Tolrà, A.(1981).-”Contribución espeleológica para el conocimiento de cavidades del Alt Berguedà”. Boletín espeleológico SIEP (13):3-32. SIEP-CE Poblet. Barcelona.
  2. Valles, Jordi de (2009).-Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.3):1-381. E.C. Gràcia/FCE. Barcelona
  • Fotos coordenades i dades, Montse Roca i Juli Serrano. “Espeleobloc”. Post del dia 24 de febrer del 2013.