Tuta de la Pólvora

Interessant cova amb restes del neolític, té un recorregut de 58 metres, situada al municipi d'Albanyà.

A la balma de la Pólvora, la tuta fa de pòrtic principal. Els restes d'un mur desplomat ens fa aixecar la mirada i veiem a la volta l'inici d'un “rosari” de cúpules de rodatge que continuen al llarg de tota la galeria. El conducte oscil·la entre 3 metres d'amplada i 5 metres d'alçada, fins trobar un ressalt ascendent on s'assoleix el màxim desnivell (+9 metres), a partir del qual el sostre s'aixeca fins a uns 10 metres i la planta guanya amplada.
  • Municipi: Albanyà
  • Comarca: Alt Empordà
  • Unitat: Alta Garrotxa

Les tutes de la Pólvora i del Senglar són ben visibles des de la pista que va des del collet del Ras al Mas Padern. Des del Mas Padern anirem a la recerca del torrent de la Coma del Ferrer, seguirem torrent avall fins trobar una fita a l'esquerra que dóna accés a un dissimulat camí. Continuarem pel camí seguint les derivacions més clares i planeres, fins que la traça principal comença a perdre's al bell mig d'un pedregós i esclarit bosc; continuarem decididament amunt i en diagonal a la dreta, fins arribar a la capçalera del cingle; des d'aquest lloc veurem la gran balma de la tuta. Recercarem un bon escaler que baixa en diagonal protegit pel bosc. Les traces del camí ens duran fins la cavitat.

Encara que citada d'antic, la primera exploració de que es té referencia, fou realitzada pel GEB el 26 de juny de 1993.

topo 0: Tuta de la Pólvora

1. Miret, Francesc; García,Martí.(1999).-”Catàleg Espeleològic de l'Alta Garrotxa”. Coves de l'Alta Garrotxa. pp 1-108.
  2. Miret, F.(1996).-”Les Baumes, Coves, Forats i Tutes del terme d'Albanyà”. Albanyà (8). Albanyà.