Tuta de Can Barraca

Cova de 88 metres de recorregut a Sant Joan de les Abadesses.

Al voltant de la seva estreta boca, oberta per desobstrucció, s'observen les restes depositades pels enfonsaments de desaparegudes galeries que abans donaven continuïtat a aquesta cavitat. Una galeria descendent ens duu fins un eixamplament d'on parteixen dues ramificacions que finalitzen obstruïdes. Continuant per la galeria principal, un gran bloc caigut del sostre quasi ens barra el pas. Per una petita obertura podem continuar, accedint a una galeria més ampla. Arribats en aquest punt, la secció es torna rectangular, al sostre s'aprecien petites formacions estalactítiques. La cavitat es bifurca, la galeria de la dreta segueix un nivell més alt i al seu tram final forma dos pisos comunicats per finestres. La galeria de l'esquerra, que continua a un nivell inferior, de nou es torna a dividir en dues més que fineixen en sendes estretors.
  • Municipi: Sant Joan de les Abadesses
  • Comarca: Ripollès
  • Unitat: Alt Ter
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2015-09-14 13:22:52

Per la carretera N-260 de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses, a l'alçada del quilòmetre 197,360 just abans de creuar el torrent de Ribamala , del costat esquerre surt una pista que es dirigeix a Coll de Jou. Després de recórrer aproximadament 1,5 quilòmetres, ens desviarem per una pista a la dreta que creua el torrent de Ribamala i es dirigeix a Can Dosdies i Can Barraca, des d'aquesta darrera casa, sense perdre ni guanyar alçada, cal seguir en direcció SE fins al torrent proper, que baixa de la collada del Can Boixerol. Un corriol porta fins a un petit bosc on es troba la Tuta de Can Barraca i la Tuta del Formatge, molt properes l'una de l'altra. La boca hi ha força vegetació que dificulta l'accés, així com uns filferros que suposem que els han posat per evitar que hi entri el bestiar.

A partir de la informació rebuda d'un conegut del GE Badalona, aquests es posen en contacte amb els habitants de Can Barraca, els quals els acompanyen fins la cavitat, realitzant la desobstrucció de la boca i exploració de la cavitat el 31 de març de 1996.

topo 0: Tuta de Can Barraca

foto 0: Tuta de Can Barraca
foto 1: Tuta de Can Barraca

1. Miret i Pérez, Francesc; Mas i Moiset, Jaume.(2005).-”Les tutes de Can Barraca (Sant Joan de les Abadesses, Ripollès)” Cavernes (25):27-29. GE Badalona.
    • Coordenades, situació i Fotografies facilitades per Alfred Montserrat (ERE-CEC).
  • Copyright © Espeleoworld 2023.