Surgència de Fontmentiró

Surgència de 122 metres de recorregut a Manyanet (Sarroca de Bellera).

És tracta d'una surgència que en èpoques d'estiatge encara hi conserva un toll d'aigua permanent a 2 metres de l'entrada, que és el punt més baix de la cavitat. Aquest toll té uns 10 metres de longitud i 0,50 metres de fondo. Als 20 metres es deixa una rampa ascendent cega; a partir d'aquí es va ascendint per successius ressalts, amb petits tolls d'aigua. Al sòl i a les parets hi trobem unes arestes tallants, produïdes per l'erosió de la roca. En la resta de tram de galeria fins arribar a la colada es circula còmodament dret, però pel conducte de circulació, per aquest motiu, és molest arrossegar-s'hi.
A partir de la colada, que cal superar els 2 metres on comença un tram amb una secció de 0,80X0,80 metres aproximadament, passats uns 50 metres la progressió es fa entre lloses d'estrats, i a trams, per nets conductes de circulació. L'exploració finalitza en una llosa darrera la qual es sondejà un ressalt.
  • Municipi: Sarroca de Bellera
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Alt Pallars
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2017-01-18 12:15:34

A Manyanet s'hi accedeix per una pista de 12 quilòmetres que s'inicia en el quilòmetre 327 de la carretera N-260 de Pobla de Segur a el Pont de Suert, aquesta pista passa pel Xerallo, Les Esglésies i Benés. Per accedir a Fontmentiró cal arribar a la Borda de Rafel, a la qual s'hi pot accedir per dos llocs.
Una ruta surt de Manyanet, continuant per la pista, que en quatre ziga-zagues remunta pel vessant on està el poble. En l'últim revolt pronunciat a la dreta, que dóna vista a les darreres cases del poble, podem veure un rètol pintat a la roca indicant que el camí està tancat als 3 quilòmetres. Seguim la pista i durant 150 metres aquesta es redreça força, encara que el terra és encimentat, la pista continua només apta per vehicles tot terreny, creuarem dos petits torrents; passat el segon i després de poc més de 800 metres des del rètol de camí tancat, deixem el vehicle. Ara cal baixar fins el torrent de Manyanet; és difícil trobar el camí, però per un lloc o altre s'arriba a la Borda de Rafel, que és a tocar del riu.
L'altra ruta surt de Manyanet, cal buscar l'edifici reformat de l'antiga escola, d'on del seu darrera surt un antic camí que baixa un xic i després tomba per darrera la casa i enfila la vall. En uns 45 minuts ens porta a la Borda de Rafel. Un cop a la Borda, s'ha de passar el torrent a gual, que en època d'estiatge no presenta gaires problemes. Un cop a l'altre vessant del riu, es troba el barranc des Hortons, per on es pot remuntar un curt tram si no hi baixa aigua, i després ficar-se pels avellaners de la nostra esquerra, enfilant-se pel dret buscant el lloc més practicable. Es continua pujant fins arribar a la mateixa alçada de la pista que tenim a l'altra banda de la vall. Creuarem una petita clariana de la pineda, i a la nostra dreta, per un punt on s'insinua un pas, arribem a la boca de la surgència.

Explorada per Lluís Filbà (SE-ACE Mataró) el 23 de setembre de 2005, aquest torna de nou a la cavitat l'octubre de 2008, en ambdues ocasions explora uns 50 metres de recorregut fins una colada que sembla barrar el pas.
El juliol de 2012 hi torna junt amb l'Àlber Filbà, trobant la continuació per una galeria penjada a uns dos metres a l'esquerra de la colada. L'exploració del 2012 finalitzà en una llosa darrera de la qual es sondejà un ressalt.
Al realitzar la topografia l'octubre de 2013, el punt on s'acabà l'exploració el 2012, era cobert d'aigua.

topo 0: Surgència de Fontmentiró

foto 0: Surgència de Fontmentiró
foto 1: Surgència de Fontmentiró
foto 2: Surgència de Fontmentiró

1. Filbà, Lluís.(2016).-”Surgència de Fontmentiró”. Cingles (120):10-12.ACE Mataró.
  • Totes les fotografies i topografia han estat extretes de la revista Cingles nº120.