Sistema de les Bores del Borró

Interessant cavitat excavada en guixos de 1315 metres de recorregut , a Sales de Llierca.

El sistema es desenvolupa dins d'un reduït aflorament de guixos intercalat en les calcàries que l'envolten. Pel sistema flueixen plàcidament les aigües captades en diversos punts, per acabar desaiguant per un punt no localitzat al riu Borró. Ocasionalment la Bora de Can Bellús actua com a sobreeixidor.
Des de la Bora de Can Bellús es pot visitar un tram de la cavitat sense cap dificultat. La galeria ens porta a una àmplia sala, traspassada aquesta i seguint per la part baixa de la galeria arribem al punt on conflueixen dos rius. Pel de l'esquerra , temporal, un dissimulat i estret pas situat per damunt del gorg ens porta cap a la Bora 5, després de passar les galeries paral·leles trobem un bon tram ocupat per l'aigua, la qual no facilita l'exploració i de vegades ho impedeix. Tornats al punt inicial, el riu de la dreta, perenne ens duu al sector de major recorregut. Aquest primer tram és ample però de sostre baix amb moltes possibilitats de mullar-nos al sortir per la Bora nº 2. Des de la Bora Gran o nº 4, situada al fons del Torrent, per un bonic meandre podem accedir als diferents conductes que conflueixen en el punt topogràfic de la secció 32 i des d'aquí continuar pels diferents conductes que es dirigeixen a la Bora nº 11. A partir d'ací de la galeria principal surt un estret conducte a l'esquerra i en direcció sud que ens durà a les Bores nº 6 i 6 bis i fent un gir cap al nord-est arribarem a les Bores nº 7 i 7 bis. Des de la Bora 11 la galeria es dirigeix cap a la Bora nº 2 i la Bora de Can Bellús. El recorregut total és de 1315 metres i el desnivell de 30 metres.
S'ha respectat l'espeleometria donada pels autors, però ignorem quins han estat els criteris adoptats per tal de situar la cota 0 en el punt més baix del sistema.
  • Municipi: Sales de Llierca
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Litologia: Guixos

Des de Tortellà anirem al nucli de Sales de Llierca on es troba l'ajuntament, un cop passat aquest i l'església, els quals ens queden a l'esquerra, seguirem per la segona pista que trobem a la dreta, aquesta es troba just quan s'acaba l'asfalt (dades de 2009) i que en 500 metres es dirigeix a can Tomet, la pista fa un revolt a l'esquerra i baixa en direcció al riu Borró, el creuem i als 60 metres trobem un camí a la dreta que obviem i 40 metres més endavant trobem una esplanada a la dreta on deixar els vehicles. Des d'aquest punt surt un corriol que va a parar al camí esmentat anteriorment i que en 150 metres ens situen al llit del riu Borró, el seguirem aigües avall i als 50 metres trobem unes altes parets a l'esquerra, quan aquestes parets comencen a minvar després de 130 metres des de l'inici del recorregut pel riu i a la banda dreta veiem la masia de can Bellús, un corriol a l'esquerra en pujada, ens mena en pocs metres a l'entrada de la Bora de can Bellús. Des d'aquesta boca podem seguir aigües avall, un corriol paral·lel al riu durant uns 80 metres on per l'esquerra el corriol s'enfila fins a situar-nos sobre la depressió formada per la Bora nº 2, seguint el corriol arribarem a la depressió de la Bora nº 3 i 3 bis que no pertanyen al sistema. Seguim ascendit pel corriol i arribem a una cruïlla, cap a l'esquerra arribarem a la Bora nº 5 i 5 bis, cap a la dreta als pocs metres a l'esquerra trobarem la Bora Gran o nº 4. tornats de nou al corriol aquest ens porta fins a les Bores nº 6 i 6 bis i la 7 i 7 bis, així com la Bora nº 8 que no pertany al sistema. El corriol fa un gir a la dreta rodejant les Bores 6 i 6bis per començar a pujar fins un ample camí que baixa fins el riu Borró. A la Bora nº 11 o Timba 11, s'accedeix per una desviació a l'esquerra del corriol que va entre la Bora Gran i les Bores nº 6 i 6 bis, però que està molt embardissat. En tot aquest sector la vegetació és molt espesa i es recomanable portar alguna eina de tall apropiada, més aviat per a la selva que per a la jardineria.

Explorada pel GE Badalona i col·laboradors d'altres entitats durant els anys 1993 i 1994. Anteriorment ja havia estat explorat el sector entre la Bora de Can Bellús i la Bora nº 2 així com un tram del riu de l'esquerra a la confluència, ja que es van trobar fletxes pintades en direcció a la sortida, encara que s'ignora qui van ser els exploradors.
Els sinònims que apareixen en el sistema, corresponen únicament a la boca de la Bora de Can Bellús.

topo 0: Sistema de les Bores del Borró

foto 6: Sistema de les Bores del Borró
foto 7: Sistema de les Bores del Borró
foto 8: Sistema de les Bores del Borró

1. Miret Pérez, Francesc. (1995).-”Sistema de Les Bores del Borró”. Subterránea (4):48-52 pp. Federación Española de Espeleología. Barcelona.
  2. GEB. (1995).-”Sistema de les Bores del Borró”. Fulls Periòdics d'informació general (43):6-9. Federació Catalana d'Espeleologia. Barcelona.
  3. Miret, Francesc; García, Martí.(1999).-Coves de l'Alta Garrotxa.(monogràfic): 1-108. G.E. Badalona.