Sistema Arrels-clonc

Complicadíssim sistema d'esquerdes unides entre elles que totalitzen un recorregut de 578 m. topografiats, a les Muntanyes de Prades (Montblanc)

L'avenc de la CUNETA té una boca de 0,30X0,40 metres que dóna pas a un pou de -3,40 metres que comunica amb l'avenc Clonc. Per poder entrar cal treure el bloc que tapa la boca, per tal d'estalviar ensurts als automobilistes.
Una petita boca entre blocs dóna accés a l'avenc CLONC, la boca de 0,70X0,70 metres dóna pas a un ressalt de 5,50 metres que ens situa en una sala de 7X2,50X3 metres amb dues continuacions, una segueix per sota del pouet d'entrada, on una gatera remunta entre blocs en direcció O, per als 3 metres girar a l'esquerra fins comunicar amb un pou de -8 metres, a la base del qual s'hi pot accedir per l'altra via. L'altra continuació surt del punt més baix de la sala d'entrada, un estret ressalt de -3,70 metres ens deixa en una sala de 6X2,50X3 metres i forma quadrangular on un pas estret en l'angle S comunica amb un pou de -7 metres. Quasi a nivell d'entrada del pou, trobem una galeria penjada que remunta uns pocs metres i en el seu extrem dret dóna pas a una sèrie de rampes i ressalts entre blocs, per continuar per una gatera remuntant que ens deixa a la base d'un pou de +3,40 metres que comunica amb la boca de l'avenc de la Cuneta. Un cop davallat el pou de 7 metres, trobem dues continuacions, una avall cap el SO, que dóna a un pou de -6,50 metres i l'altra cap el NE per una galeria de 4X1,20 metres que remunta en pendent ràpidament fins a convertir-se en un pas de gatera entre sediments, on un ressalt ens porta a una petita saleta amb les parets terroses. La continuació passa per una gatera d'uns 4 metres de longitud que va a parar a la part superior d'una sala amb el terra en fort pendent, al final d'aquest, entre la barrera de blocs, Sala de la Barrera, un ressalt de -5,20 metres comunica amb l'avenc de l'Orellut. Novament a la base del pou de 7 metres i en la paret O, una galeria en forta rampa descendent i a través d'un pas estret, accedim a una saleta on també es possible arribar-hi davallant un pou de -8 metres, ja detallat el seu accés en línies anteriors. Un parell de ressalts comuniquen amb una galeria d'uns 8 metres de recorregut que baixa en fort pendent fins el seu final, on al terra un pas entre blocs permet continuar uns metres més per un parell d'esquerdes.
A l'avenc de L'ORELLUT, una petita rampa d'entrada ens deixa a la part superior d'un ressalt de -3,60 metres que comunica amb una petita sala que a través d'un pas baix entre formació dóna a un nou ressalt de -3,20 metres. Davallat el ressalt accedim a una petita saleta 4,20 X4 metres, al terra d'aquesta s'obre un pou, la boca del qual està mig tapada per un bloc. El pou de -13,10 metres ens deixa a la Sala Gran 16X4X6 metres, en direcció S, la sala queda taponada per blocs de grans dimensions entre mig d'ells es pot avançar alguns metres. Just al peu de la barrera de blocs i en la paret d'enfront, per on hem baixat a la sala, hi ha un estret pas que dóna a un parell de saletes comunicades entre blocs, passades aquestes, una gatera ens situa a l'entrada de la Sala de la Barrera de l'avenc Clonc. Situats de nou a la Sala Gran podem remuntar en direcció N, mig delimitada per un gran bloc que es voreja per la dreta, en fort pendent fins al peu de la paret, on penjat a uns 3 metres d'altura una petita saleta comunica amb una gatera 0,50X0,50 metres, que als 3 metres gira a l'esquerra i 2 metres més endavant la secció es redueix fins a 0,15X0,25 metres, en aquest punt, una encaixada de mans des d'ambdues cavitats va corroborar la unió amb l'avenc de les Arrels. Situats de nou a la Sala Gran, a peu de pou i en la paret del davant, s'obre una galeria diaclasada que baixa en fort pendent, als pocs metres es divideix en tres conductes. La galeria de l'esquerra remunta en fort pendent fins quedar obturada per blocs. La galeria del mig perd alçada ràpidament fins a a convertir-se en un laminador descendent que ens situa en una estreta diàclasi que és el punt de màxima fondària del sistema, des d'aquest punt es pot remuntar en direcció O, entre blocs, per continuar per una gatera en direcció SO durant uns 8 metres fins accedir a una sala-galeria mig partida pels blocs i amb el sol terrós, on en el sostre -5,20 metres hi ha una clara comunicació amb la Sala de la Barrera de l'avenc Clonc.
L'avenc de la FIGUERETA disposa d'una àmplia boca de 6X3 metres, que dóna accés a un ressalt de -5,50 metres, després d'una curta rampa ens situa a la base del pou d'entrada, per l'extrem NE, un pas entre blocs permet seguir uns 4 metres fins la capçalera d'un pou que comunica amb un pis inferior. A la paret N de la base del pou d'entrada, un pas entre blocs permet davallar per una esquerda plena de blocs penjats formant una mena de galeries superposades, que baixen fins a -14,80 metres. Quasi enfront de la rampa d'accés, un estret pas descendent en direcció NO, comunica amb l'avenc de les Arrels.
A l'avenc de les ARRELS, hi trobem dues estretes boques entre blocs, unides per un laminador-gatera de 2,40 metres que donen pas a un ressalt de -2,90 metres, aquest ens deixa en una sala de 14X3,50X3 metres amb el terra en forma d'embut fet de sediments, en la part més fonda d'aquest s'obre la boca d'un pou de 4X1,20 metres de diàmetre i 12 metres de fondària, a la base trobem una galeria diaclasada, seguint-la cap el NE uns 20 metres, aquesta gira a la dreta i 7 metres més endavant queda obstruïda per un ensorrament. Situats de nou a la base del pou i en direcció SO una galeria plena de blocs inestables ens situa davant de dues continuacions, una a l'esquerra, estreta i amb aparença de meandre, on a mitja alçada observem una mena de passamà natural, que no són altra cosa que arrels. Als 25 metres, un pas estret comunica amb l'avenc de la Figuereta. L'altra continuació, és una galeria pràcticament orientada al SO, estreta i plena de blocs penjats inestables, on es pot avançar en un continuat puja-baixa durant uns 60 metres, on un pas estret impedeix la continuació. A la meitat d'aquest recorregut, tocant al sostre i entre blocs inestables, un petit pas comunica amb el final de la gatera de l'avenc de l'Orellut.

• Municipi: Montblanc
  • Comarca: Conca de Barberà
  • Última revisió: 2021-02-03 11:27:39

A la carretera TV-7044, de La Riba a Farena; un cop passat el quilòmetre 6, una punta de carena obliga a la carretera a girar a la dreta poc abans d'arribar a una cabana de pedra que s'alça a la banda esquerra de la carretera. Les cavitats s'obren per sobre de la carretera, les més properes a aquesta són, l'avenc de la Cuneta que és troba a tocar de la carretera i l'avenc Clonc.
Coordenades molt aproximades.

Les primeres notícies de la seva existència les donen els membres del GIEM, que les exploren cap a finals dels anys 1960 i ja coneixen la unió de vàries d'elles. Segons ens informa (2013) en Joan Pallisé (GIEM), la descoberta i primeres exploracions van ser portades a terme per membres de l'AEET de Valls a mitjans dels anys 1960 i segons sembla es van trobar restes arqueològiques. La primera topografia, encara que parcial, la realitzen membres de la SIE - CEA i del GES - CMB durant els anys 1977-1978 per publicar al segon volum del Catàleg Espeleològic de Catalunya.
El 1986 el GELL per mitjà d'un company resident a La Riba s'assabenten de la descoberta de la boca de l'avenc de les Arrels, després d'efectuar unes desobstruccions; unes setmanes més tard s'atansen a La Riba per explorar-lo, realitzen la topografia i comproven la relació amb les cavitats ja conegudes.
Finalment, i de nou la SIE - CEA, durant els anys 1988-1991 i després de moltes visites, aconsegueixen elaborar una topografia el més completa possible donada la complexitat de les cavitats.

topo 0: Sistema Arrels-clonc

foto 12: Sistema Arrels-clonc
foto 13: Sistema Arrels-clonc
foto 14: Sistema Arrels-clonc

1. Borràs, J.; Miñarro, JM; Talavera, F. (1978).-Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 2):1-246. Ed. Políglota.Barcelona.
  2. GE Lleidatà (1987).-”Fitxer de cavitats”. Grallera (2):59-67.GELL-CE Lleida.
  3. GIEM (1972).-”Cavidades topografiadas en la Serra de Prades y lista de las mayores cavidades”. Comunicacions II Simposium Metodologia Espeleològica. pp: VI-h:1-6.SIE.CE Àliga. Barcelona.
  4. Ferro, Antoni. (1993).-”El Sistema Arrels -Clonc” EspeleoSie (32):5-9. SIE-CE Àliga. Barcelona
  • Fotografies facilitades per Josep M. Molgó (GELL-CEL).