Pouetons de l'Artiga

Petita cavitat de 7 m. de fondària a Collbató

Es tracta d'una típica esquerda en el conglomerat que baixa en pronunciada rampa fins a fer-se impracticable entre blocs a 7 metres de fondària. Dins de la mateixa fractura hi ha un altre pouet que baixa fins a – 6 metres
  • Municipi: Collbató
  • Unitat: Montserrat

Sortim de Collbató en direcció a la Vinya Nova. Un cop passat el trencall a la dreta del camí vell de Montserrat o de les Bateries, cal seguir endavant fins passar una clapa de bosc on surt un nou camí a la dreta que va cap a l'oliverar del clot de la Mònica, passat aquest es continua pel torrent que, s'haurà de deixar per enlairar-nos cap a la carena de la dreta. Més endavant es troba la bifurcació que porta a Sant Joan (que cal deixar). Per un petit portell es creua el serrat d'en Muntaner i després d'una petita baixada s'ha de seguir pel torrent de l'Artiga baixa. A l'esquerra unes ziga-zagues porten a la carena entre les dues Artigues (aquí ja es veuen els Pollegons). Es deixa a l'esquerra l'accés a la canal de l'Artiga Alta i seguint per la carena ens decantem cap al torrent de l'esquerra (Artiga Alta). En aquest punt, a la dreta, un senderó entre mig de la vegetació porta en pocs metres a les boques dels Pouetons de l'Artiga.
També es pot accedir fent l'itinerari a l'inversa, des del camí de Sant Joan a Sant Jeroni, a l'alçada del pla dels Ocells, prendre el camí dels Pollegons i l'Artiga.

De ben segur es tracta de la cavitat esmentada en els catàlegs antics amb l'única cita de: l'Artiga. El 1990 membres de la SIS del CE Terrassa el localitzen i topografien, anomenat-lo Pouetó dels Aritjols, ja que en Joan Boixader (e.p.r.) del GES – CM Terrassa havia dit que una mica més cap a ponent hi havia un altre forat que podia ser el de l'Artiga.
Anys més tard, els companys de la SIE (els Ferro's) el tornen a localitzar i davant el dubte parlen amb el P. Ramon Ribera-Mariné (aleshores prior del Monestir) i els hi confirma que els monjos sempre han pensat que aquest és el forat de l'Artiga.