Pou dels Graells

Avenc de 40 metres de fondària a la Baronia de Rialb.

Boca de 23x4 metres que es pot baixar pel costat S, mitjançant una forta rampa amb molta vegetació que ens situa davant un petit pou a uns -10 metres, també podem baixar des del costat E, per una línia de parabolts (el primer és de 10mm amb clau de 17, la resta de 8mm amb clau de 13), aquest accés s'uneix a l'anterior en el mateix punt. Un pou d'uns 7 metres ens situen en una àmplia planta on pel seu costat N, prossegueix davallant per una esquerda més estreta, fins arribar a un gran bloc encastat.
A partir d'aquest punt i en direcció nord segueix la galeria, estreta i alta en sentit descendent fins a fer-se impenetrable. Cap al sud i després d'un ressalt de 6 metres es pot continuar primer en fort pendent i després més pla, durant una vintena de metres fins que una estretor de formació la fa impracticable, veient-se a l'altra banda la continuació de la galeria amb una mica més d'amplada i a un nivell més baix.
  • Municipi: Baronia de Rialb, La
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Baronia de Rialb, la
  • Última revisió: 2018-05-20 06:04:51

Des d'Artesa de Segre, pujant cap a Comiols per la carretera C-1412b, uns metres abans del quilòmetre 28 i a l'alçada de Cal Garramitxo ens desviarem a la dreta per una pista asfaltada, als 150 metres girarem 180º a la dreta per una pista de terra, als 330 metres sempre contant des de l'inici seguirem la pista de l'esquerra, als 1760 metres seguirem la pista de l'esquerra, als 2680 metres arribarem a una cruïlla de 4 camins, seguirem pel del mig, o sigui de front; als 3330 metres aproximadament seguirem per la pista de l'esquerra, ja no trobarem més desviacions fins als 6900 metres aproximadament en que a l'esquerra de la pista i a uns 5 metres de distància trobarem l'enorme boca de la cavitat.

Per documentació inèdita que hem trobat, sembla que la primera exploració de l'avenc tingué lloc el desembre de 1961 per membres del GES - CMB, tot atorgant-li 45 metres de profunditat.
Posteriorment és visitada per C. Ribera i d'altres el 1965 i que és la primera notícia que es coneixia.

topo 0: Pou dels Graells

foto 9: Pou dels Graells
foto 10: Pou dels Graells
foto 11: Pou dels Graells

1. Escolà i Boada, Oleguer.(1970).-“Catàlogo Espeleológico del Montsec”. Espeleòleg (10-11): 453-541. ERE – CE Catalunya. Barcelona.
  2. Gàzquez i Pons, Josep Lluís.(1995).-“Catàleg Espeleològic de la Noguera”. Grallera (3-4):1-90. GELL – CE Lleida.
  3. Valles, Jordi de.(2009).-"Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell". Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.2):175. ECG/FCE. NOTA: Cal fer esment que les dues topografies que apareixen en la fitxa d'aquest catàleg, no són pas del Pou dels Graells, si no de l'Esquerda del Graller (Àger).
  • Fotos i dades actualitzades per J. Serrano i F. Rubinat l'octubre de 2017.
  • Actualització de dades maig de 2018.