Pou d'en Narcís

Avenc de 70 m. de fondària a la costa de l'Estartit (Baix Empordà)

Un primer ressalt desgrimpable de 3,5 metres ens situa en una rampa de 10 metres de longitud i al final de la qual ja es troba el pou cilíndric de 66 metres. A la cota – 55 el pou espetega en una gran portalada del cingle i es precipita fins al nivell del mar a la cota – 70.
Deu metres sota el nivell marí es desenvolupa una plataforma amb un abalmament que falsament aparentava conduir a una galeria submarina- Pendolant, o bé des del nivell del mar, es pot accedir a una petita concavitat lateral a 3 metres sobre el nivell del mar.
Cal fer esment que a data de maig de 2021 totes les instal·lacions fixes de la cavitat estan inutilitzades degut a la corrosió, el fet d'utilitzar-les representa un perill mortal, també cal tenir en compte que el fregament de la corda a les parets provoca una continua caiguda de petites pedres i a la que et descuides alguna de grossa.
  • Municipi: Torroella de Montgrí
  • Comarca: Baix Empordà
  • Unitat: Montgrí, el
  • Última revisió: 2021-05-11 11:23:44

Des de l'Estartit seguirem el camí de la Torre Ponça (aquest camí és tancat als vehicles durant l'estiu), abans d'arribar a la Torre Ponça ens desviarem a la dreta per una carretera asfaltada fins arribar a una cruïlla situada ja en el pla, seguirem la carretera per l'esquerra fins arribar a la cruïlla on per l'esquerra es va a la Torre Ponça i a la dreta es dirigeix a l'Escala, seguirem aquesta última i després de recórrer 1.300 metres, ens desviarem a la dreta durant 50 metres on enllaçarem amb una pista que seguirem per la dreta, i al poc caldrà deixar el vehicle. Seguirem el camí en direcció a les cales Pedrosa i Ferriol durant 400 metres on trobarem una cruïlla que seguirem per l'esquerra, al cap de 500 metres arribarem al desviament de la cala Pedrosa, seguirem en direcció a la cala Ferriol durant 250 metres i deixarem el camí per dirigir-nos a la dreta un centenar de metres en direcció al cingle del golf de la Morisca, en aquest punt (ETRS89 UTM X:516394; Y:4658416) trobarem la instal·lació de la sortida d'una via d'escalada que ens servirà per baixar rapelant una seixantena de metres fins una plataforma, un cop en aquest punt i mirant al mar, cap a la dreta és convenient instal·lar un passamà d'una cinquantena de metres, a partir d'aquí trobem un nou passamà en molt mal estat amb subjeccions molt precàries que caldria revisar, aquest ens portarà fins la cavitat.
Hi ha un altre accés més llarg i feixuc, aquest es sortint de la cruïlla on se separen els camins de la cala Pedrosa i la cala Ferriol, seguirem per la dreta el camí que baixa en direcció a la Cala Pedrosa, de seguida trobarem a l'esquerra un perdut corriol que marxa planejant, però de seguida gira a la dreta i baixa fortament per salvar el desnivell del terreny i segueix novament a l'esquerra fins a trobar la paret de la cinglera, el corriol segueix baixant seguint la base del cingle, aquest pas cada cop es va fent més estret fins que quasi al final remunta una mica per deixar-nos a la boca del Cau dels Horts de la Pedrosa, just davant de la Foradada en el golf de la Morisca.
Continuem flanquejant en lleugera pujada utilitzant cornises fins arribar a la bauma d'en Narcís que es troba precisament a mig camí entre el Cau dels Horts de la Pedrosa i el Pou d'en Narcís.
Seguim el flanqueig amb grimpades i cornises penjades sobre el mar. En un punt fins i tot utilitzarem una corda passamà. Cal procurar no perdre altitud. A la cota +76 aproximadament, entrem en el que podria ser una pseudo-capçalera de canal o una esquerda de descompressió de la paret, darrera la punta rocosa s'obre el Pou d'en Narcís en forma de trinxera.

Cavitat descoberta per Narcís Arbusé, gran coneixedor del Montgrí, creiem que a principi dels anys 2000. Amb diferents companys van explorar la cavitat (no sabem si totalment o parcial), segons consta al seu llibre El Montgrí pas a pas. Però no és fins a finals de l'any 2006 que acompanyen a membres de la SIE – CEA, els quals porten a terme una exploració total i la topografia, tot donant-la a conèixer.

topo 0: Pou d'en Narcís

foto 13: Pou d'en Narcís
foto 14: Pou d'en Narcís
foto 15: Pou d'en Narcís

1. Arbusé Bellapart, Narcís (2005).-El Montgrí pas a pas. 174 pp. Cossetània Edicions. Valls.
  2. Valles, Jordi de (2010).-”Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Osona, Pla de l'Estany, Selva”. Catàleg Espeleològic de Catalunya. (Volum 4):1-397. Espeleo Club de Gràcia / Federació Catalana d'Espeleologia. Barcelona.
  • Dades extretes del blog: espeleobloc.blogspot.com (apunt del 14-7-2013).
  • Coordenades i actualització de dades, facilitades per Jordi Boix i Sònia Rivarola.
  • Actualització de dades el maig de 2021, fotografia aèria i de la situació de la boca de Juan Carmelo Blanco; fotografia de la boca de Juli Serrano; fotografia des de l'interior de la Foradada de Roger Rovira; la resta de fotografies han estat extretes del muntatge de video de Salvador Lapeña https://youtu.be/9kGuEG1-mzk