la Tronassa de la Tor

Curiós fenomen subterrani d'uns 50 m. de recorregut entre l'Osona i el Berguedà.

La cavitat constitueix el tram subterrani d'un torrent secundari que és tributari de la riera de Merlès. La boca superior, per on penetra el torrent, és allargassada i dóna pas a una galeria que ràpidament s'eixampla. La galeria, encara que de traçat irregular i plena de blocs, és de dimensions còmodes.
El torrent acostuma a portar un cabal modest d'aigua però les terrasses de sediments i les formes d'erosió testimonien que pot arribar a baixar bastant crescut en període de pluges.
La boca de sortida (“Boca Berguedà”) té unes mides regulars. A partir d'ella el torrent continua per un tram engorjat.
La major part de la cavitat es troba en la comarca d'Osona, municipi de Lluçà i els darrers metres de la galeria i la boca inferior són a la comarca del Berguedà, municipi de Borredà.
  • Municipi: Lluçà
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Catllaràs - Rasos de Tubau

Es troba al vessant hidrogràfic esquerre de la riera de Merlès, a un quilòmetre en línia recta i en direcció SSE del pont romànic conegut com el Pont de Roma.
La boca s'obre a pocs metres del camí que del Pont de Roma mena a la Tor de l'Aspà.
Per arribar-hi prendrem la carretera (BP-4654) que de Borredà es dirigeix cap a Alpens. Entre els quilòmetres 22 i 23, la carretera creua la riera de Merlès. Just aquí, i al costat del camping Puigcercós, surt una carretera secundària que va seguint la riera aigües avall pel marge hidrogràfic esquerre. Quan hem fet poc més d'un quilòmetre, la carretera creua el Pont de Roma. Tot just l'hem creuat cal deixar el cotxe a l'esplanada que trobem a mà esquerra.
Agafarem la pista que passa per sota del pont i que segueix la riera pel seu marge esquerre. Al poc, deixarem la pista per enfilar-nos per un corriol que surt a mà esquerra. El camí puja fort al principi i descriu alguna marrada. Més endavant travessarem una tanca; a partir d'aquí el camí va planejant pel bosc i segueix paral·lel a la tanca (la qual fa de partió de dues finques situades en diferent municipi i en diferent comarca). Ben aviat intuirem que a mà esquerra del camí hi ha una lleugera depressió del terreny en mig del bosc. En aquesta , i a menys de 10 metres del camí, s'obre la boca superior de la cavitat (“Boca d'Osona”). Des del Pont de Roma a la cavitat cal invertir uns 20 minuts de camí.

Descoberta espeleològicament per Ferran Cardona (EC Gràcia) cap a l'any 1996, quan mogut per la curiositat d'un topònim gens habitual (Tronassa) que apareixia en un parell de mapes, va decidir anar a la seva recerca i trobar aquesta curiosa cavitat.

topo 0: la Tronassa de la Tor
topo 1: la Tronassa de la Tor

foto 0: la Tronassa de la Tor
foto 1: la Tronassa de la Tor
foto 2: la Tronassa de la Tor
foto 3: la Tronassa de la Tor
foto 4: la Tronassa de la Tor
foto 5: la Tronassa de la Tor

1. Cardona, Ferran (1999).- “La Tronassa de la Tor – Lluçà (Osona) – Borredà (Berguedà)”. Exploracions (18): 45-48. Espeleo Club de Gràcia. Barcelona.
· Fotografies i altres dades extretes del blog: Espeleobloc (post de l'11-7-2010)