Graller de la Pleta de l'ós

Cavitat de 70 m. de desnivell al municipi de Saldes

La boca de 3'5 x 2'5 metres orientada sobre una diàclasi de direcció N 30 E s'obre a 1'5 metres de la vora d'un petit cingle i dóna pas a un pou que arriba als -16 metres, al damunt d'un con d'enderrocs i troncs d'arbres que inicien una forta rampa  amb blocs que ens durà  fins un punt on trobem un petit pou entre blocs que ens situa a -54 metres.
Des d'aquí la galeria segueix una mica horitzontal per remuntar entre blocs fins als -41 metres, tot seguit la galeria torna a baixar i a -47 metres trobem un ressalt on s'agraeix l'ajut d'una corda com a mida de seguretat, des d'aquest punt la galeria segueix baixant fins arribar a  -70 metres punt on acaba la cavitat.
  • Municipi: Saldes
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija

Des de Saldes anant en direcció a Gósol, quan arribem al Coll de la Trapa, agafarem la desviació a l'esquerra que és una pista asfaltada i anirem en direcció a la Pleta de la Vila, des d'aquest punt seguiren la pista durant prop d'uns 2 quilòmetres fins a trobar   el barranc de les Llobateres. A partir d'aquí cal remuntar a peu el barranc, fins que aquest fa un gir a l'esquerra, llavors seguirem per un camí que remunta pel marge dret hidrogràfic fins a situar-nos per damunt d'un salt  del barranc, a partir d'aquí aquest s'engorça  i cal continuar  pel llit del barranc fins arribar a un gran pla, la cavitat se troba a 75 metres per damunt i en el vessant nord d'aquest pla , en mig del bosc i a la part superior d'un petit cingle, s'hi troba alguna fita.  El recorregut des d'on deixem els vehicles és de poc més d'un quilòmetre, però cal remuntar 375 metres de desnivell.

Aquesta cavitat va estar explorada per primer cop per l'ERE del CEC els dies 29 i 30 de juny del 1968.

topo 0: Graller de la Pleta de l'ós

foto 4: Graller de la Pleta de l'ós
foto 5: Graller de la Pleta de l'ós
foto 6: Graller de la Pleta de l'ós

Escolà, Oleguer; Ubach, Montserrat (1969).- “Graller de la Pleta de l'Os” Espeleòleg (9):367-374. ERE-CEC. Barcelona.