Forat del Miquelet

Cavitat de 96 metres de fondària a Ogassa, Ripollès.

La boca correspon a una dolina de 5x4 metres de diàmetre, s'inicia amb una rampa en fort pendent d'uns 9 metres de desnivell que es pot desgrimpar i que ens portarà a una sala on sembla que la cavitat finalitzi, caldrà remuntar un petit monticle de terra despresa de la paret, que ens abocarà a la capçalera de la diàclasi amb una direcció predominant E-O. Una vertical de 9 metres seguida d'una rampa d'uns 20 metres ens situa en una sala més amplia, on caldrà superar un pas estret que es va haver d'eixamplar, aquest ens durà a una galeria curta amb pis falç on trobem formacions de gran bellesa. Una altra alternativa es realitzar una escalada d'uns 9 metres que ens situa de nou a la galeria principal.
Seguint pel pas estret, desprès d'uns 10 metres un balconet ens situa de nou a la diàclasi, que s'eixampla i baixa entre blocs fins un punt on caldrà remuntar una mica per arribar a la capçalera d'un pou de 13 metres, més estret, al fons d'aquest una nova vertical de 13 metres ens situa al punt més fons de la cavitat: -96 metres, on la diàclasi es fa impenetrable.
Tornant al punt anterior a la galeria concrecionada (-42 m.), just després del pas estret, s'obre una petita boca que es va haver d'ampliar, i que ens porta a la via lateral mitjançant un pou de 15 metres en dos trams, a la base d'aquest i pel costat O, la galeria s'acaba de seguida, mentre que pel costat oposat i enmig d'estretors, es pot baixar un ressalt i s'arriba a una galeria de doble pis, als 15 metres de recorregut es baixa un nou ressalt, acabant-se la galeria a -80 metres de fondària. Situats a la cota -62 metres d'aquesta via, una desobstrucció va permetre accedir a un pou de 8 metres que dóna accés a una galeria de 80 metres de recorregut, el final queda obstruït per blocs molt inestables, però amb possibilitats de continuació. Situats de nou a la cota -42 metres, pels passos desobstruïts ens dirigim a la via lateral baixant pel pou de l'espoli amb una vertical de 10 metres, que ens porta a un meandre ascendent de poc recorregut ple de blocs de mitjanes dimensions. El recorregut aproximat és de 294 metres.
ATENCIÓ:
L'agent rural en Francesc Josep Gomes Mur ens ha fet arribar la següent informació en referència als dos blocs que obstruïen l'accés al forat del Miquelet.
El passat 14 de juliol del 2019, el Grup de Suport de Muntanya (GSM) del Cos d'Agents Rurals (CAR) van anar a fer unes pràctiques al forat del Miquelet, TM Ogassa (Ripollès). La boca d'entrada estava obstruïda per dos blocs de pedra, que varen fer caure avall fent palanca amb una pota de cabra. Van reequipar l'avenc amb parabolts del 10, excepte la capçalera del primer pou on hi van posar 2 cargols auto-roscants amb cabota de clau torks (els volien col·locar a la paret de l'exterior per deixar-los de manera permanent, però van considerar que no calia ja que sense corda es pot accedir bé a la boca). Els dos cargols auto-roscants els van deixar amb la xapa (pot ser que el conjunt es deteriori amb el temps). A la resta de l'avenc només hi van deixar els espàrrecs dels parabolts amb les femelles posades (excepte un parabolt del que els hi va caure la femella). D'un pou lateral que hi ha a uns 40 metres de fondària es va reforçar la capçalera amb un parabolt.
Per aquells que estiguin interessats en anar-hi, en principi només cal portar unes 15 xapes i clau del 17 (a més d'algunes femelles per si de cas).

• Municipi: Ogassa
  • Comarca: Ripollès
  • Unitat: Alt Ter
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2019-09-06 13:52:13

Deixem el cotxe a l'Ermita de Sant Martí d'Ogassa i seguim el camí ben marcat que puja per la dreta del torrent fins arribar a la Font del Freixe, aquest camí, no es altre que el mateix que ens portaria al cim del Taga, seguim pujant per la dreta fins arribar a una antiga pista forestal que seguirem fins el final, a partir d'ací continuem pujant entre mig de matolls de boixos fins a deixar-los enrere, el camí va fent ziga-zagues, quan arribem al tercer gir que fa a l'esquerra, l'abandonarem seguint pla en aquesta direcció, uns 300 metres, fins trobar un fil elèctric pel bestiar que baixa de la muntanya, el seguirem uns quants metres i de seguida mirant a l'esquerra veurem la boca de la cavitat, protegida per una xarxa metàl·lica per evitar que el bestiar caigui dintre.

El 15 de maig de 1990, en Xavier Serrano de la Secció d'espeleologia Taga, tot cercant bolets, casualment va trobar la boca de la cavitat. Segons la gent de la comarca, aquesta cavitat es va obrir uns vuit o deu anys abans, anteriorment no existia. Durant l'any 1990 la SE Taga del CE Ripoll i la SIS del CE Terrassa l'exploren i realitzen la topografia.
Posteriorment l'EC Osona amb l'EDES de Manresa en un primer moment i amb la SIS del CE Terrassa i el GES del CM Terrassa realitzen treballs de desobstrucció aconseguint descobrir noves galeries, finalment el GES del CET publica una nova topografia on dóna un desnivell de -99 metres de fondària i 317 metres de recorregut.

topo 0: Forat del Miquelet

foto 6: Forat del Miquelet
foto 7: Forat del Miquelet
foto 8: Forat del Miquelet

1. López i Bastida, Pere.(1992).-”Breus notes sobre el Forat del Miquelet (Serra Cavallera. El Ripollès). Sis (12):159-161. Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa.
  • Dades i fotos extretes del blog EspeleoVirtual.blogspot.com post del dia 28-7-2008.
  • Dades extretes del blog ges-cmterrassa.com.es del dia 17-5-2008.
  • Dades i fotos extretes del blog sisdelcet.blogspot.com.es del dia 6-10-2011.
  • Dades facilitades el setembre de 2019 per Francesc Josep Gomes Mur, Agent rural de l'Àrea Bàsica del Baix Empordà, Coordinador del Grup de Suport de Muntanya Oriental. Direcció General dels Agents Rurals.