Forat de la Convocatòria

Avenc de 32 metres de fondària a Camarasa.

La boca de menys d'un metre de diàmetre dóna pas a un pou de 14 metres de fondària, aquest es tracta d'una diàclasi de 0,66 metres d'amplada, mentre que va guanyant llargada a mesura que es baixa, un cop a la base, aquesta es divideix, cap a l'O es baixa en forta rampa i ressalts on trobem blocs molt inestables i no s'ha acabat d'explorar. Per la banda E, continua baixant el pou durant 18 metres, però cal anar buscant els punts més amplis per passar, la diàclasi en algun punt té una inclinació de 80º, així com algun punt sinuós on canvia de direcció. La cavitat té una fondària de 32 metres. És possible que en algun punt de la diàclasi aquesta tingui continuïtat en recorregut, però per accedir-hi caldria muntar passamans.
  • Municipi: Camarasa
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Est
  • Última revisió: 2018-01-17 14:45:17

Des de Camarasa s'ha de seguir la pista que puja a la serra Carbonera i més concretament a l'ermita de Sant Jordi, en arribar al pla on hi ha l'ermita, agafarem la pista de la dreta fins arribar a uns corrals, just darrera d'aquests surt un camí que en 400 metres ens situa en un camp que alguns anys el conreen, el camí segueix travessant el camp de conreu cap el N, als 200 metres i a l'esquerra del camí trobarem la boca de l'avenc Ocampo; seguint el camí 79 metres més endavant i a l'esquerra d'aquest, trobarem l'avenc tapat per unes branques per evitar la caiguda d'animals.

La cavitat és desobstruïda i explorada el 18-06-2011 per membres del GELL – CE Lleida, i David Poca de Bellpuig amb una companya. Aquesta cavitat havia estat localitzada uns anys abans per en Lluís Pérez Freixenet i quedà pendent de desobstruir-la.
El 9 de novembre de 2015, en Lluís Pérez Freixinet escriu un comentari en el blog “Catalunya Subterrània”, on informa de l'existència d'aquesta cavitat, la qual està pendent de topografiar i posar-li nom. Malauradament l'amic Lluís després d'una llarga malaltia ens deixà el gener del 2016.
El febrer de 2016 un equip d'Espeleoíndex aprofitant una excursió a la zona, davalla el primer pou de la cavitat, poc després ens posem en contacte amb membres del GELL per saber en quin punt es troba l'exploració de la cavitat, però sembla que aquests no estan massa al dia del tema, ens comenten que per aquelles dates van fer una forta desobstrucció a la boca d'un avenc proper, al que van denominar avenc de la Convocatòria, però resultà que es tractava de l'avenc Ocampo, cavitat ja coneguda i situada molt a prop de la nova cavitat; des d'Espeleoíndex se'ls comenta de traslladar el nom anterior a la nova cavitat, cosa que els sembla bé.
El 14 de juny de 2016 és explorat i topografiat per membres de l'Espeleo Club de Gràcia, els quals publiquen la fitxa de la cavitat en el blog Catalunya subterrània. Mentrestant, el 25 de juny de 2016, un equip de l'Espeleoíndex, no tenint coneixement de l'exploració anterior, topografia de nou la cavitat, tot observant que entre la visita feta el mes de febrer i la del mes de juny, algú l'ha explorada, ja que han instal·lat “spits” nous al costat dels parabolts que ja hi havien.

• Dades aportades per EspeleoÍndex.
  • Fotografies de la desobstrucció, facilitades per Antoni Satorra.
  • Topografia extreta del blog (catalunyasubterrània) de Jordi de Valles. Post del dia 30-06-2016.