Esquerda del Graller

Esquerda de 58 m de desnivell al municipi d'Àger,

Es tracta d'una cavitat tectònica produïda pel moviment d'atracció al buit a l'extrem oest  del cingle Sud del barranc de la Pardina. L'esquerda principal s'obre a l'exterior durant una seixantena de metres amb una amplada mitja de metre i mig.
Pel seu extrem oest i a peu de cingle es pot accedir a un pis inferior de l'esquerda, aquesta baixa en fort pendent fins connectar amb una altra esquerda   d'orientació NW-SE, seguint-la en direcció NW, aquesta s'estreny fins fer-se impenetrable.
Entrant per l'esquerda superior es pot progressar d'oest a est uns 55 metres, punt on contacte amb una diàclasi d'orientació SW-NW, el sòl de la qual queda a uns 10 metres per sota. Un cop superada la vertical es pot seguir cap al NW on després d'un pas estret  la galeria ens duu a un punt on aquesta conflueix amb la part inferior de la cavitat.
  • Municipi: Àger
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Montsec d'Ares
  • Última revisió: 2021-01-28 07:31:40

Situat en el cingle sud del barranc de la Pardina. L'accés es fa per la carretera que des d'Àger puja al Coll d'Ares en un recorregut de 7,4 quilòmetres. En arribar a l'alçada del Portell de Claramunt ens desviarem a l'esquerra per una pista que al cap de 115 metres és bifurca, a la dreta es dirigeix al Montsec de Badià, caldrà seguir a l'esquerra per la pista (aconsellable 4x4) al llarg de 2,2 quilòmetres fins arribar a una nova bifurcació, seguirem per la dreta uns 250 metres on deixarem el vehicle, ja que el camí pràcticament desapareix entre la vegetació. A partir d'aquí seguirem pel pla en direcció NO durant 450 metres on trobarem la cavitat.

Explorat per primer cop pel GIRES de Sant Esteve de Sesrovires l'octubre de 1985, a partir d'unes indicacions del Sr. Joan Grau veí de Corçà.

topo 0: Esquerda del Graller

foto 8: Esquerda del Graller
foto 9: Esquerda del Graller
foto 10: Esquerda del Graller

1. Gàzquez i Pons, Josep lluis (1984).-”Catàleg Espeleològic de la Noguera”. Grallera (3-4):1-90. GELL-CEL. Lleida.
  2. GIRES. (1993).-“Esquerda del Graller”. Passamà (1):52. GIRES. Sant Esteve Sesrovires.
  3. Valles, Jordi de (2008).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.2):1-384. ECG/FCE.
  • Situació, coordenades i fotografies facilitades per Arcadia Cabanas i Francesc Rubinat (ERE-CEC).
  • Altres fotografies facilitades per Josep M. Molgó (GELL-CEL).