Espluga del Feixar

Balma obrada al Cap del Pla (Lladurs).

La balma, té una amplada de més de 30 metres, una alçada de 5 metres a l'entrada i 5 metres de fons. Està orientada al S, protegida del vent i la pluja, amb una vista esplèndida sobre el Cap del Pla. Al costat més oriental hi ha un saltant d'aigua d'un petit torrent que feien servir per recollir aigua de la pluja. Trobarem encara alguna teula, algun roc escairat, i alguna roca de travertí en mig de la runa. Actualment les argelagues i bardisses ho estan invadint sense compassió.
  • Municipi: Lladurs
  • Última revisió: 2016-12-11 13:47:31

Per arribar-hi seguirem des de Solsona la carretera LV-4241b fins l'Hostal del Cap del Pla, a partir d'aquí seguirem el GR-7, en direcció NE, fins arribar a una clariana travessada per un camí forestal. Baixarem per aquest camí a l'esquerra en direcció N. Travessarem la capçalera del torrent de Font Ferrera, i en un revolt trobarem a l'esquerra un planell amb un pilot de rocs agrupats al mig, amb un indicador per anar a veure els Rocs basculants de les Gaites. Continuarem baixant, travessarem un altre torrent i planejant, trobarem una primera balma amb una paret de pedra que feien servir de corral. Uns metres més endavant, trobarem les restes principals de les parets ensorrades de la casa que havien fet servir d'habitatge, tapades per alzines i boixos.

Coneguda des de temps immemorial, va estar utilitzada com habitatge.
Al mapa de l'ICGC apareix citada com Espluga del Freixar.

topo 0: Espluga del Feixar

foto 0: Espluga del Feixar

1. Codina, Salvador.(2002).-”Balma de la Gaita”. Corriol (127):10-11. Centre Excursionista del Solsonès.
  2. Valles, Jordi de. (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):315. EC Gràcia/FCE.