Coves dels Desertors

Dues petites coves a la Nou de Berguedà

La boca fa 3 m d'amplada per 1,5 d'alçada, però un mur fet de pedra ocupa la meitat dreta de l'entrada. La cova te dues parts ben diferenciades. La primera part (primera cambra) té unes dimensions màximes de 7 m per 4,5 m, encara que la seva alçada no ens permet posar-nos de peu. És la part més “habitable” de la cova, amb el terra molt pla ocupat per sediment. La segona cambra, més petita, queda separada de la primera per un esglaó i parcialment per una barrera de concreció. És més baixa de sostre i el terra és més pedregós. La banda dreta de la cambra està ocupada per unes boniques concrecions de color blanquinós. El recorregut total és de 12 m i la superfície ocupa uns 45 metres quadrats aproximadament.

Cova Petita dels Desertors: A 6 m de la boca de la Cova dels Desertors es troba aquesta altra cavitat.
La boca és vertical, de 1,5 m d’alçada per uns 0,5 m d’amplada. Dóna pas immediatament a un petit espai arrodonit on podem romandre de peu. Tot seguit, el sostre baixa de sobte i s’inicia una gatera de 5 m que va minvant de dimensions progressivament. Al final, sembla que la gatera gira a la dreta, però el pas es fa summament estret; potser algú prim podria superar-lo. Recorregut total, 7 m.
  • Municipi: Nou de Berguedà, La
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Catllaràs - Rasos de Tubau
  • Última revisió: 2020-09-28 10:34:06

A la part alta de l’extrem occidental de la serra del Mill, alineació muntanyosa est-oest la cresta de la qual separa els termes municipals de Sant Julià de Cerdanyola i La Nou de Berguedà, amagada entre els estimballs que miren cap a aquest darrer municipi.
Des de les cases de Malanyeu (la Nou de Berguedà) s'ha de prendre la pista que mena a la masia del Llomà i continuarem fins arribar al Monnell, on deixarem el cotxe. Iniciem la caminada per un sender entre bosc que ens portarà a la Creueta, un bon mirador on hi ha una precària creu feta amb troncs. La cavitat es troba tan sols a poc més d'un centenar de metres en línia recta de la Creueta, per damunt dels cingles que tenim al davant. Malauradament, haurem de fer una gran volta per accedir a la cova, ja que l'accés es fa des de dalt de les crestes.
De la Creueta seguirem pel camí del Mal Pas, que ens permetrà arribar a la carena de la serra del Mill en un punt que és una cruïlla de camins. Prendrem el camí de les crestes, direcció llevant. El camí transcorre lleugerament decantat cap a la banda nord de la cresta (mirant a Sant Julià de Cerdanyola) i quan passem a l'alçada de la cota 1393 m (cim de la Creueta) l'haurem d'abandonar per anar cap a la cova. Resulta difícil descriure l’itinerari a seguir A partir d'aquí és difícil arribar, ja que no hi ha camí i ens haurem de fiar de la nostra intuïció i de les coordenades GPS. Del camí de les crestes, a l'alçada de la cota esmentada, haurem de buscar un pas que ens permet passar a la banda sud de la cresta i davallar vessant avall. Caldrà fer alguna petita desgrimpada.

Es diu que la cova va ser utilitzada per desertors que s'hi amagaven per tal d'evitar anar al front. La cavitat és un excel·lent amagatall donada la seva situació en un indret d'accés molt difícil on cal conèixer molt bé el terreny. Per fer la cova més habitable, els desertors construïren un mur de pedra a la boca i arranjaren un replà al seu davant que fa de bon estar, amb pedres que fan de banc per a seure.
Cavitat coneguda per molt poca gent, que havia restat inèdita i que va ser localitzada i catalogada per membres de l'Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès i Grup d'Espeleologia de Badalona el juny de 2020.

topo 0: Coves dels Desertors

foto 0: Coves dels Desertors
foto 1: Coves dels Desertors
foto 2: Coves dels Desertors
foto 3: Coves dels Desertors

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunts del 15-6-2020 i 22-6-2020. Dades: Ferran Cardona (ECM Barcelonès) i Josep Cuenca (GE Badalona)