Coves del Mamut

Interessant cova de 537 metres de recorregut a Cabrera d'Anoia.

Les Coves del Mamut disposen de diferents accessos, els quals topogràficament estan numerats amb les sigles M-1, M-5, M-6, M7, M-8, M9, M-10, M-12, M12'.
Per una àmplia boca (M-1) entre grans blocs es baixa a una sala de planta arrodonida i a cel obert d'on surten dos continuacions, una que es dirigeix des de M-1 a les boques M-12 i M-12'. S'accedeix per una estreta e irregular galeria oberta entre blocs, que baixa fins una sala de 7x4x3 metres on s'enllaça des de l'inici de la mateixa amb una galeria, que després d'un petit ressalt i nombrosos passos estrets torna a incidir amb l'anterior, en el costat dret es veuen dues sortides a l'exterior, a la primera s'accedeix remuntant una galeria de sostre baix que acaba en un laminador obert a l'exterior (M-12'). A l'altra sortida s'arriba seguint la direcció principal de la sala per pujar immediatament a una boca dividida en dos (M-12).
De nou a la sala d'entrada (M-1) l'altra continuació en direcció a la boca M-10, s'ha de fer un curt ressalt (R-2) obert darrera d'un bloc per enllaçar amb la galeria principal de la cavitat, aquesta es de recorregut rectilini i amb una amplada de 2 a 3 metres on trobem tant a dreta com a esquerra unes continuacions que acaben fent-se impracticables, seguint la galeria principal, a uns 15 metres de la boca trobem a la dreta una desviació descendent de 4 metres de recorregut, tractant-se de la base d'un ressalt de +4 metres que es pot pujar grimpant, i enllaça després d'un pas baix amb una de les sales superiors més àmplies de la cavitat.
Aquesta sala és el punt d'unió de 4 galeries, per la més àmplia i després d'un recorregut ascendent de 20 metres se surt a l'exterior uns metres per damunt de la base de l'esquerda exterior. Les altres tres galeries s'obren juntes en un mateix costat de la sala, dos queden tancades per acumulació de blocs, i la tercera després de remuntar un fort pendent, enllaça amb una altra galeria perpendicular a l'anterior que després de 13 metres de recorregut fa cap a un pou de -9 metres, el qual per la base enllaça de nou amb la galeria principal. Des de la base d'aquest pou la galeria principal canvia de fisonomia i es divideix en dos conductes superposats, el superior continua pràcticament en la mateixa direcció fins unir-se amb l'inferior, formant una irregular sala des d'on surten quatre noves derivacions. La primera, cal remuntar en remunage per la paret uns 18 metres i se surt a l'exterior per la boca M-10. La segona s'obre al costat esquerra de la sala i és la més àmplia, encara que als 5 metres s'estreny formant una galeria d'estructura irregular fins arribar a un nou encreuament amb una galeria de majors dimensions. La tercera continuació és una galeria de 7 metres de recorregut que enllaça amb l'anterior poc abans d'arribar a l'encreuament. La quarta segueix la mateixa direcció que la galeria principal, s'obre a 2 metres del sòl amagada entre blocs, és una gatera de 6 metres que enllaça amb una galeria de planta plana i finalitza a l'encreuament ja citat anteriorment. En aquest encreuament trobem tres noves continuacions. Per la galeria més ampla podem recórrer 8 metres fins un ressalt (R-3), que un cop baixat torna a dividir-se, si seguim la mateixa direcció podem recórrer 15 metres fins fer-se impracticable (punt J).Si seguim per la galeria situada sota del pou es pot recórrer 10 metres fins a una sala de sostre baix. Situats de nou a l'encreuament, si seguin en direcció N, trobem la part més alta i ampla de la cavitat en una galeria de 13 metres, la qual queda tallada per un P-4 que es pot des-grimpar, a la base accedim a una galeria de mides més minses amb la planta ascendent i que dóna a l'exterior en la gran esquerda i que a la vegada connecta amb la zona inferior de les galeries de la boca M-9 en el punt( L).
Situats de nou en l'encreuament i perpendicular a la darrera galeria, s'obre una altra de 12 metres de recorregut tallada per un P-4 i acaba fent-se impracticable.
Pel que fa als accessos superiors, la boca M-5 s'obra uns metres per sobre de l'entrada principal (M-1), al peu d'un bloc allargat s'accedeix per una curta galeria de 45º de inclinació fins a una sala on trobem tres continuacions. La primera i després de baixar un ressalt comunica amb l'entrada de la M-1. La segona, segueix una galeria horitzontal que acaba amb un P-5, la base del qual és el punt (G) de la galeria principal. La tercera segueix la galeria d'entrada i acaba en un caos de blocs.
Una mica més amunt de l'entrada anterior, trobem la M-6 o Forat del Xifre, la seva boca allargada dóna pas a una galeria de 5 metres amb fort desnivell fins trobar una galeria perpendicular de 7 metres de recorregut on trobem un P-6 que ens permet accedir a la galeria principal.
Les boques M-7, M-8 i M-9, s'obren a poca distància de la M-10. La M-8 i M-9, són dos pous de -9 metres de fondària que enllacen amb les galeries horitzontals del M-7, que a la vegada enllacen amb les que surten del costat dret de la galeria principal del Mamut. La M-9 és la entrada més alta del sistema +12 metres respecte a la M-1.
L'esquerda exterior, es desenvolupa paral·lelament a la galeria principal i a l'eix de la cova del Mamut, es tracta d'una galeria a cel obert de 103 metres de longitud i una amplada que oscil·la entre 2 i 10 metres i una alçada entre 8 i 22 metres es troba totalment pena de vegetació, arbres i enormes blocs. El desnivell total és de 24 metres (+12/-12).
  • Municipi: Cabrera d'Anoia
  • Comarca: Anoia
  • Unitat: Anoia, l'
  • Litologia: Travertins
  • Última revisió: 2022-04-17 04:29:54

Un cop passat el Castell de Cabrera cal endinsar-se a la urbanització del mateix nom fins localitzar les piscines i el restaurant de la urbanització, (el 2010 en total estat d'abandonament) que estan situats en un ampli carrer sense asfaltar, des d'aquest punt el carrer fa baixada, cal girar pel primer carrer que trobem a la dreta el qual de seguida torna a girar a l'esquerra, en aquest punt i en el marge dret surt un sender molt marcat que travessant un pla entre pins, en uns 5 minuts ens situa davant de l'esvoranc de l'esquerda exterior de la cova. Vorejant l'esquerda segueix el sender que va baixant poc a poc fins a situar-nos en la boca principal, en total s'inverteixen uns 10 minuts en fer aquest recorregut.
Les coordenades corresponen a la boca M-1.

Conegudes d'antic per la gent de Vallbona com a Clots d'en Romagosa, espeleològicament la primera noticia de la cavitat la dóna el GIE del CE Gràcia a final dels anys cinquanta que a la vegada la rebategen amb el nom de Coves del Mamut.

topo 0: Coves del Mamut

foto 5: Coves del Mamut
foto 6: Coves del Mamut
foto 7: Coves del Mamut

1. Asensio Vela, Antonio (1990).- “Sobre cavidades tectónicas en la zona del Castell de Cabrera (Anoia) Barcelona” Cavernas (22): 58-73. GE Badalona.
  2. Victoria, J.M.;Ferro,A (1970).-”La Cova del Mamut”. EspeleoSie (8):2-6.SIE-CE Àliga. Barcelona.
  • Revisió de coordenades i fotografies extretes del blog: espeleobloc.blogspot (Apunt del 20-1-2011)