Cova Primus

Cova de 12 metres de recorregut a Santa Maria de Besora.

La boca de 0,70x0,50 metres permet l'accés a una gatera descendent que baixa 2,50 metres, girant 90º cap el NO, la galeria segueix durant 10 metres, guanyant alçada en la part central.
  • Municipi: Santa Maria de Besora
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Serra de Milany - Vidranès
  • Última revisió: 2021-04-20 16:22:50

Des de Santa Maria de Besora seguirem la pista en direcció a Llaés, a l'alçada de la masia els Ferrers, ens desviarem a la dreta i seguirem la pista en direcció al Castell de Milany, un cop passat el coll de Sesposelles, arribarem a la part més occidental del Pla de Maranyol, on hi ha la fageda de Bombac o del Barretó. Al marge dret de la pista, trobem la boca coberta de matolls.

Explorada el 18 de setembre de 1977 en que la visiten i topografien un grup d'espeleòlegs que anaven per lliure, els quals amb el temps passarien a integrar-se al GE de la PE Guimerà.

topo 0: Cova Primus
topo 1: Cova Primus

foto 0: Cova Primus
foto 1: Cova Primus
foto 2: Cova Primus

1. Borràs,J;Miñarro,JM;Talavera,F.(1980).-”el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.4):1-296. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Tutó, R.(1979).-”Avenc d'en Moni, Cova Primus, Forat del Barretó”. Butlletí Penya Exc. Guimerà (Gener-Març):15-21. Penya Excursionista Guimerà. Barcelona.
  3. Valles, Jordi de (2010).-”Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Osona, Pla de l'Estany, Selva” Catàleg Espeleològic de Catalunya (4):1-397. EC Gràcia – FCE.
  • Revisió de dades, coordenades i fotografies extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 4-1-2021. Dades: Ferran Cardona (ECMB), Josep Cuenca i Xavier Samarra (GEB)