Cova Negra de Corçà

Cavitat de 76 m. de desnivell i 325 metres de recorregut al municipi d'Àger

La boca de 4x9 metres s'obre uns metres per sobre de la base del cingle, un cop a l'interior la cova es bifurca durant 14 metres per retrobar-se a l'inici d'un pendent on es troben restes del neolític.   La galeria segueix baixant fins arribar a un ressalt de 4 metres. Un cop superat aquest, trobem algunes interseccions de diaclàsis  abans de prosseguir per un conducte rectilini que ens durà fins a una sala on hi trobem un important procés litogènic. La galeria segueix baixant fins acabar curullada pels sediments, abans però trobem un pou de 5 metres  que ens situa en una galeria en pendent que ens durà al punt més baix de la cavitat. La cova té un desnivell de 76 metres (+3/-73) i 325 metres de recorregut.
  • Municipi: Àger
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Montsec d'Ares

Per la pista asfaltada que des d'Àger puja cap al coll d'Ares, en arribar als plans de Badia agafarem la pista de l'esquerra en direcció  a la font de l'Hospital i a l'antic monestir de Sant Llorenç (actualment enrunat), seguint  la pista fins el final arribarem a un gran pla situat al Sud de la Trona. Des d'aquí i pel costat Oest del pla, surt un corriol en direcció a les diverses vies d'escalada de l'anomenada paret de Catalunya. Un cop a peu de cingle només hem de seguir aquest en direcció Oest fins arribar a la cova. També s'hi pot anar per Corçà i el Mas de Carlets, en arribar a aquest últim ja veurem la boca, malauradament en l'actualitat els antics camins són perduts i s'ha d'anar camp a través.

Cavitat coneguda d'antic, a l'interior es conserven les cites deixades pels alguns dels seus exploradors cal destacat algunes d'elles en part per la seva bona cal·ligrafia “Bellmunt, 8 de juliol de 1765”, “Antón Rosso d'Ager 1765”, “Ezpeleta 1779”. També hi ha un interessant jaciment arqueològic, havent-se realitzat algunes excavacions per extreure material. El 4 de novembre de 1956 es visitada per E. Boixadera.

topo 0: Cova Negra de Corçà

foto 0: Cova Negra de Corçà
foto 1: Cova Negra de Corçà
foto 2: Cova Negra de Corçà
foto 3: Cova Negra de Corçà
foto 4: Cova Negra de Corçà
foto 5: Cova Negra de Corçà
foto 6: Cova Negra de Corçà

Rubinat, Francesc (1982).-“Serra del Montsec” Gours (9):114-127. GEFOMA. Barcelona.Fotografies:  F. Rubinat