Cova Nº3 dels Nerets

Cova de 176 m. de recorregut a la zona del pantà de Sant Antoni (Talarn)

La boca s'obre en el fons d'una depressió natural, de tipus doliniforme, excavada en un nivell calcari, intercalat entre els gresos dominants.
Les entrades de la cova donen pas a un vestíbul baix de sostre del que surt la que podríem denominar galeria principal i dues derivacions. La galeria principal, de 36 metres de longitud, pren les direccions generals de la cova nº 2 i va a desembocar al cingle. La primera derivació és una galeria descendent amb pendent progressiu que després de 24 metres acaba en una saleta circular de sostre molt baix, i d'on pel costat S surt una galeria ascendent paral·lela, la qual acaba en una saleta superior unida a la d'entrada. D'aquesta sala surten una sèrie de ramificacions que no es van explorar i probablement la cova pugui continuar per aquest punt.
A diferència de les altres cavitats veïnes, aquesta presenta un sector més ampli i baix de sostre determinat per haver estat excavat fora del camp d'esquerdes que es desenvolupa en la plataforma superior.
  • Municipi: Talarn
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el
  • Última revisió: 2014-09-27 15:04:39

En el km. 58,900 C-1412b /C.74 (Isona a Tremp) s'ha de prendre un desviament a la dreta senyalitzat 'Central FECSA – Nerets'. Als pocs metres d'entrar i abans de creuar el canal de Gavet, cal desviar-se a l'esquerra per seguir per la pista que porta a les Ínsules, creuar dos ponts i deixar a l'esquerra la pista que seguíem cap a les Ínsules i continuar a la dreta fins al final, on trobarem una construcció moderna voltada per camps. Caldrà resseguir-los en direcció NE fins al cap del camp on un corriol ens porta a un rierol que cal seguir per l'esquerra fins a superar uns blocs, inici de la plataforma on es troba el conjunt d'esquerdes dels Nerets.
A la part superior de la plataforma, molt visible i no gaire lluny del mur de contenció que es va construir per desviar el desguàs del pantà i dirigir les aigües cap al barranc inferior, es troba la cova nº 1 i uns 100 metres al NO, molt a prop del cingle es localitza aquesta cova nº 2. La nº 3 es troba a uns 30 metres al NO de la nº 2 i dins d'una gran depressió.
Coordenades aproximades

Durant el mes d'octubre del 1968, membres de la SIE – CEA exploren tota una sèrie d'esquerdes situades vora la comporta de l'embassament de Talarn, anomenant-les Cova-avenc de la Comporta nº 1, 2 i 3. Aquestes exploracions només surten recollides en una relació d'activitats de la SIE de l'any 1968 (EspeleoSie nº 6) i mai més se'n va saber res d'elles.
Cap a l'any 1979, membres del GES – CMB, durant els treballs de recerca per al Catàleg Espeleològic de Catalunya, retroben les cavitats, les topografien i decideixen anomenar-les amb el topònim de la zona, els Nerets.

topo 0: Cova Nº3 dels Nerets

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1979).- “el Pallars Jussà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.3): 1-211. Ed. Políglota. Barcelona.