Cova Miserachs

Cova de 60 metres de recorregut a Sant Pau d'Ordal (Subirats).

Es tracta d'un conjunt de galeries estructurades sobre diàclasis, llevat de la més inferior, la qual aprofita un pla d'estratificació. Hi ha punts en que forma dos pisos superposats degut als blocs encastats a les parets. La cavitat es troba en un avançat estat de descalcificació, d'on fàcilment es desprenen blocs en alguns punts.

• Municipi: Subirats
  • Comarca: Alt Penedès
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Actualment sembla que l'accés més apropiat seria des de Sant Pau d'Ordal. Venint des de la carretera N-340, en arribar a aquest nucli agafarem pel primer carrer que trobem a la dreta (carrer de Can Rosell), al final d'aquest on s'acaben les cases seguirem a la dreta, al cap d'uns 40 metres seguirem la pista a l'esquerra, al cap de 70 metres arribarem a una esplanada d'on surten diverses pistes, agafarem la de la dreta que es dirigeix a can Mata del Racó, al cap d'uns 350 metres veurem una torre de conducció elèctrica a la dreta, en aquest punt ens desviarem a l'esquerra per un camí que passa per sota d'una cabana de pedra seca, un cop recorreguts uns 150 metres i a l'alçada de la cabana, arribarem a una cruïlla on ens desviarem pel camí de la dreta, al cap d'uns 60 metres el camí fa un pronunciat gir a la dreta, en aquest punt observarem a l'esquerra del camí un petit cingle calcari que es troba a uns 60 metres de distància per sobre d'unes feixes i on es troba la boca de la cova.

La primera exploració de la que es té constància és la realitzada per J. Abad i D. Oriol de la desapareguda SIRE de la Unió Excursionista de Catalunya (Horta), realitzada el 22 de setembre de 1968. Per altra banda en Josep de la Vega l'any 1968 ja publica un article sobre la cova a la revista Pyrenae, on apareix la mateixa topografia que anys més tard es publicaria a la revista Senderos, aquesta topografia va ser realitzada per J. Abad i J.M. Sanmartí. Posteriorment l'any 1970, l'ERE del CEC publica a Espeleòleg nº10 una nova topografia de la planta i seccions de la cova.
El nom de la cova li ve donat pel cognom del masover de la masia en aquells temps: “Miserachs”. Aquest fet sembla ser que no és ben vist pels propietaris de la masia de can Mata del Racó, i hi ha qui ha proposat canviar-li el nom pel de “cova de Can Mata del Racó”, aquest nom però es relativament modern, ja que la masia data del segle XV i originàriament es deia Mas de Mata. També representaria un greu problema el canvi de nom, degut a que aquesta cova està profusament documentada a nivell arqueològic al tractar-se d'una estació neolítica. Es pot consultar al web de la Generalitat de Catalunya patrimoni.gencat.cat

topo 0: Cova Miserachs
topo 1: Cova Miserachs

foto 0: Cova Miserachs
foto 1: Cova Miserachs
foto 2: Cova Miserachs

1. Carbonell i Virella, Vicenç.(1990).-”Mata, Coscó i Bargalló, Topònims Penedesencs”. Miscel·lània Penedesenca (any 1990):35-48.
  2. Nogués,J.M.; Lagar, A.; Vega, J. de la.(1971).-”La cova Miserachs. Sant Pau d'Ordal” Senderos (156):23-28. UEC. Barcelona.
  3. Romero i Rectoret, Martí.(1970).-”Cova Miserachs”. Espeleòleg (10):428-429. ERE-CEC. Barcelona.
  4. Vega, J. De la.(1968).-”Los materiales prehistóricos de la “Cova Miserachs”. Término de Sant Pau d'Ordal (Barcelona)” Pyrenae (4):163-168. Instituto de Arqueología y Prehistória, Universidad de Barcelona.
  5. Rubinat Aumedes, Francesc.(1984).-”Catàleg Espeleològic del Massís de Garraf. Unitat Septentrional. Sectors 09-11-13-14”. Gours (10):19-73. Foment Martinenc. Barcelona.
  • Coordenades, fotos i dades extretes del blog Espeleobloc.com posts dels dies 10-4-2009 i 29-4-2010.