Cova M-22

Escletxa de 118 metres de recorregut a Montcortès, (Baix Pallars).

Es de característiques similars a la M-21 com sembla prou lògic per la seva proximitat. Estructurada en diàclasi, la principal de direcció E-O, creuades per altres de dimensions més modestes de direcció N-S. La fondària màxima es situa a -5'5 metres. Un ressalt de dos metres ens situa a la petita sala d'entrada on veurem la llum de l'entrada "B". Des d'aquesta saleta podrem passar entre blocs a les diferents cambres que componen aquesta cavitat. Molts blocs inestables. Els processos clàstics són prou evidents en ambdues coves, afectant en aquest cas amb l'obturació de bona part del possible jaciment arqueològic. Actualment, els blocs de pedra caiguts del sostre ja van ocupant un espai considerable del sòl d'aquestes coves.

• Municipi: Baix Pallars
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Serra de Peracalç
  • Última revisió: 2017-11-12 12:26:17

Des de Senterada cal dirigir-se a la Pobleta de Bellveí on agafarem una estreta carretera a la dreta fins l'estany de Montcortès, del costat E de l'estany, surt una pista asfaltada que es dirigeix a Peracalç, quan arribem a la cruïlla amb la pista que va a Montsor, agafarem aquesta a la dreta, apta per qualsevol vehicle i al cap d'1'7 quilòmetres arribarem al pla on es troben les cavitats, aquest es troba a l'esquerra de la pista, el punt es reconeix fàcilment ja que la pista fa un fort revolt cap a la dreta i també a la dreta hi ha un gran toll d'aigua temporal que serveix per beure els animals.
La identificació de les cavitats és força complicada, ja que nomes es conserva la pintura del nom en l'M-1, M-11 i M-35, de la resta de cavitats ha desaparegut qualsevol senyal que les identifiqui, i el GEB no informa de cap tipus de directriu seguida per tal d'identificar-les; per tant llevat d'aquestes dues cavitats, les coordenades de la resta desconeixem quina correspon correctament a cada una d'elles, hem cregut oportú senyalitzar la resta de cavitats amb unes coordenades situades entre M-1 i M-11, tenint en compte que llevat de la M-8 que es troba un parell de corbes abans d'arribar al pla, la resta de cavitats estan situades en un radi inferior als 200 metres d'aquest punt que indiquem, en alguns casos les coordenades corresponen a boques de forats, però ignorem si es corresponen amb els mateixos.
Pel que fa a la situació d'aquesta cavitat, cal entrar al prat apropant-nos el més possible a l'esquerda de la M-1 i sense creuar-la, es ha dir deixant-la a la nostra esquerra. Així que la M-1 desaparegui i puguem creuar sense cap dificultat, ens dirigirem cap la petita cinglera que veurem a la nostre esquerra, uns pocs metres abans d'arribar a aquesta, trobarem una petita muntanya de de pedra molt triturada, aquí es troben les dues entrades de la cavitat. s'ha d'entrar per la "A".

topo 0: Cova M-22
topo 1: Cova M-22

foto 0: Cova M-22
foto 1: Cova M-22
foto 2: Cova M-22
foto 3: Cova M-22
foto 4: Cova M-22

1. Porcel Caro,Enric.(1990).-”Exploracions a la Serra Magdalena ”.Cavernas (22):49-57. GE Badalona.
  2. Porcel Caro,Enric; Miret Pérez, Francesc.(2008).-”Cavernes d'interès arqueològic”. Cavernas (27):58-63. GE Badalona.
  3. Navarro,J.(1971).-”Relación cronológica de las exploraciones realizadas por miembros de la SIE en 1970”. EspeleoSie (10):75-87. SIE – CE Àliga. Barcelona.
  4. De Valles, Jordi.(2008).-Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol 1):245-246. ECG, FCE. Badalona.
  • Fitxa actualitzada el novembre de 2017, coordenades, fotografies i dades facilitades per Enric Peradalta Rocha (GIRES).