Cova Llòbrega

Coneguda cova de curt recorregut a la Serra de Cardó (Rasquera)

Per una boca alta, més de 5 metres, es penetra en una única galeria d'uns 10 a 15 metres de longitud. Sembla que en altres temps va servir per guardar ramats.
No es disposa de topografia, per tant les dades espeleomètriques són aproximades.
  • Municipi: Rasquera
  • Comarca: Ribera d'Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix
  • Última revisió: 2019-04-20 11:10:37

Des de Rasquera cal pujar al balneari de Cardó on es pot aparcar. S'ha de tornar enrere passant per l'ermita de Sant Elies i seguir fins el camí que aviat porta a l'ermita de la Santíssima Trinitat i d'aquí seguir pel camí dels Frares fins arribar al Portell de Cosp. D'aquí cal continuar fins al refugi de la Font del Teix, el sender s'enfila i arriba a l'esmentada font. Una gran punta de roca per l'esquerra, la Roca de Migdia, conforma un collet per on transcorre el sender. A la dreta del coll i al recer d'un gran cingle s'obre la boca de la Cova Llòbrega.
Una ruta alternativa es pot fer des del km 16,6 de la carretera del Perelló a Rasquera, on surt, a l'esquerra, una pista asfaltada en el primer tram i de terra posteriorment que ens porta a la font de Múrria i d'aquí al refugi de la Font del Teix.
La cova no és cap cosa de l'altre món, però l'itinerari d'accés és altament recomanable per la presència massiva de teixos monumentals (Taxus baccata), alguns de mil·lenaris.

Coneguda des d'antic com la Llòbrega per diferenciar-la de la cova relativament propera i que amb dues boques està il·luminada i és coneguda com la Lluminosa.
Citada per Faura en el seu Recull (1909) i per Ferraté a Espeleologia de les comarques tarragonines (1918), encara que cap dels dos dóna més dades que el nom.
No coneixem treballs específics de catalogació, encara que és molt coneguda pels excursionistes.

foto 0: Cova Llòbrega

• Dades i fotografia extretes del blog: senderes.blogspot (de Pep Badia, la Ràpita). Apunt del 14-3-2019