Cova Grossa

Gran balma paredada al Montsià (Alcanar)

Es tracta d'una gran balma, amb les restes d’un mur de pedra en sec al davant que possiblement s’utilitzava en altres temps per aixoplugar algun ramat. El toc simpàtic són les “pintures rupestres”, força contemporànies, que s’hi poden observar.
No es disposa de topografia ni es coneixen les dimensions exactes.
  • Municipi: Alcanar
  • Comarca: Montsià
  • Unitat: Montsià, el - Godall
  • Última revisió: 2017-02-05 15:37:07

Deixem el cotxe davant de les instal·lacions esportives municipals de la Fanecada a Alcanar.
Estem al Camí de Baix de les Planes, davant mateix de la Piscina Municipal. A l’altre costat del carrer veiem una gran bassa de reg, la Bassa del Marqués.
Prenem el camí que la voreja per la seva dreta fins a un altre camí: el de les Planes que prenem cap a la dreta en direcció al poble. Fem cap a una de les arteries principals d’Alcanar, la Ronda, on girem cap a l’esquerra en suau pujada. Passada una benzinera a la dreta i a una corba a la mateixa sortida del poble veiem a l’esquerra un entrador senyalitzat. És el principi de la Drecera, el camí que els veïns d’Alcanar empraven per anar en romeria a l’ermita del Remei . El seguim aigües amunt, primer per ample camí però acaba convertint-se en sender. A un pas senyalitzat es troba la Campaneta. Conten que quan anaven al Remei en aquest punt feien creure a la canalla que posant l’orella sobre una roca plana sentirien una campaneta, però es veu que no...
Seguim pujant fins al Sagrat Cor de Jesús, una estàtua el representa i marca també el sender que ara davalla cap a l’ermita. Nosaltres en aquest punt seguim pel camí ample de l’esquerra que anirà carenejant tota la serra en direcció O.
El camí és ample, pràcticament en la seva totalitat coincideix amb l'antic lligallo de la Capelleta del Remei. Passa a tocar d’uns repetidors per anar a morir a una gran esplanada sobre un turó arrodonit: el camp de tir d’Alcanar. Aquí busquem una drecera que ens baixa uns metres cap al S, per anar a trobar la Cova Grossa del Puig Gros.

Coneguda des de temps immemorials. Ja és citada per E. Bayerri a la seva obra: Historia de Tortosa y su comarca Vol. 2 (1934).

foto 0: Cova Grossa
foto 1: Cova Grossa

• Totes les dades i fotografies han estat extretes del blog: senderes.blogspot (de Pep Badia, la Ràpita)