Cova Deth Cap Dera Serra

Cova de 18 m de recorregut al Cap dera Serra (Naut Aran).

La boca de forma triangular d'1X1,10 m dóna accés a una galeria descendent (de mitjana -38º) el terra és cobert de blocs. En la primera visita, la cavitat estava obstruïda per blocs a 4,50 m de l'entrada. Els grans treballs de neteja van permetre ampliar la galeria fins als -9 metres per un desenvolupament de 18 m.
La galeria condueix a una petita sala amb parets cobertes de mold-mich, aquesta sala és una trampa d'aire fred.
La cova acaba en un petit passatge impenetrable.
  • Municipi: Naut Aran
  • Comarca: Val d'Aran
  • Unitat: Val d'Aran
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2021-09-20 15:31:27

La cavitat s'obre al sud-est del cim del Cap dera Serra (2247m)
Des de Salardú, cal seguir la C-28 direcció Port de la Bonaigua fins a l'entrada de Baqueira i després girar a l'esquerra cap al Pla de Beret (C-142B). A l'entrada del Pla de Beret, cal deixar la carretera a la dreta que porta a l'aparcament d'Orri i continuar fins a l'aparcament de Beret.
A l'agost, cal agafar el telecadira Blanhiblar i arribar a l'estació superior. En altres ocasions, seguir la pista tècnica de l'estació que comença des de la cantonada sud de l'aparcament de Beret (altitud 1846 m).
A continuació, cal anar cap a un edifici circular (barra d'avituallament). Des del final de la terrassa, se segueix un camí ben marcat en direcció sud-est al voltant d'un punt rocós per arribar a la cara sud de l'aflorament de roca calcària.

Sembla que la cavitat va ser descoberta el juliol de 2014 per Isaure Gratacos, Georges Jauzion, Alain Jumeau i André Pacouil (SMSP Toulouse).
L'aixecament topogràfic que van elaborar indica que es van aturar en un caos de pedres sota el primer salt a pocs metres de l'entrada.
El 8 d’agost de 2020, un equip de l'Interclub Mundus Subterraneus va redescobrir la cova i després de realitzar importants treballs de neteja van arribar a la sala terminal.

topo 0: Cova Deth Cap Dera Serra

foto 0: Cova Deth Cap Dera Serra
foto 1: Cova Deth Cap Dera Serra
foto 2: Cova Deth Cap Dera Serra
foto 3: Cova Deth Cap Dera Serra
foto 4: Cova Deth Cap Dera Serra

1. Gratacos, Isaure (2014).-”Les hautesterrs protohistoriques des Pyrénées Aranaisses Beret, Baqueira, Baciver, Marimanha. Inventaire de 2014. Revue de Comminges et des Pyrénées Centrales Tome CXXXI, nº 2.
  2. Interclub Mundus Subterraneus (2021).-Aran 2020, comte rendu d'activité du camp d'été au Val d'Aran.