Cova dels Ermitons

Cova de 63 metres de recorregut a Sales de Llierca

Constituïda per una única galeria de 63 metres de recorregut en sentit ascendent que arriba a +18 metres. El primer tram és més espaiós, en aquest es troben les excavacions arqueològiques, arribant la galeria als 8 metres d'alçada, en el moment que la galeria es fa més estreta, aquesta comença a pujar, mentre va disminuint l'alçada del sostre fins arribar a tenir que ajupir-se per seguir avançant.
És un dels jaciments arqueològics més importants de l'Alta Garrotxa. Actualment la cova està tancada per una reixa que impedeix el pas, per tal de protegir el jaciment arqueològic.
Hi ha força discrepància pel que fa a les dimensions de la cavitat, N. Llopis en una topografia que se suposa dels anys 1930s li atorga 77 metres de recorregut amb un desnivell de +11 metres, L'any 1971 en una nova topografia el GEB li atorga un recorregut de 56 metres; la edició del mapa excursionista de la Garrotxa del 1973 de la ed. Alpina li atorga 28 metres; mentre que Muñoz & Pericot l'any 1975 la descriuen amb un recorregut de 50-60 metres. El 1982 Julià Maroto li atorga 70 metres, però utilitza la topografia d'en Llopis. La topografia més actual que coneixem és la publicada el 1993 per Julià Maroto, amb un recorregut de 63 metres i un desnivell positiu de +18 metres. A falta de noves dades, aquestes mides més actualitzades són les que utilitzem per catalogar la cavitat.
  • Municipi: Sales de Llierca
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2020-04-26 10:19:20

Des de Montagut ens dirigirem cap a Sadernes per la carretera GIV-5231, a Sadernes passarem pel costat de l'ermita de Santa Cecília i seguirem la pista que remunta paral·lela a la riera de Sant Aniol, passarem el Pas del Duc i arribarem a un aparcament de vehicles, una mica més endavant arribarem al Pont dels Aures, però no el creuarem, seguirem el sender que surt per la dreta on hi ha un indicador de la cova penjat d'un arbre. El camí ascendeix passant per la font del Merlot, el sender segueix pujant per una zona de bosc, una mica més endavant el sender planeja per una pineda en direcció al torrent. El sender segueix pujant fins que de cop trobem una breu baixada on el sender gira i travessa un regueró. A l'altre costat del sender travessem unes pedres seguint unes pintades vermelles, més endavant arriben a una cruïlla, si seguíssem per l'esquerra de seguida arribaríem a la cova del Bisbe, caldrà doncs seguir per la dreta on el camí puja fort i cal superar algun tram rocós indicat amb marques vermelles; en arribar al capdamunt de la muntanya trobarem unes fites que marquen un camí a la dreta, nosaltres anirem baixant cap a l'esquerra fins arribar a una paret de roca situada a la nostra dreta, per on seguirem baixant fins quedar just a sobre de la cova, encara que no la divisarem, caldrà baixar amb compte uns metres entre les roques per un tram un tant exposat per fer cap a la cova. Coordenades aproximades.

La primera exploració de la que tenim noticia, sembla ser que la va portar a terme el Dr. Joaquim Danés, d'Olot, el qual realitzà una petita excavació el juliol de 1934. Posteriorment, desconeixem la data exacta, però abans de la primera meitat del passat segle, fou visitada per N. Llopis Lladó (GES-CMB) el qual realitza la primera topografia de la cavitat. Al llarg del temps la cavitat a estat objecte d'excavacions arqueològiques, les darreres de les que tenim noticia es van efectuar l'any 2011.

topo 0: Cova dels Ermitons

foto 3: Cova dels Ermitons
foto 4: Cova dels Ermitons
foto 5: Cova dels Ermitons

1. Borràs,J;Miñarro,JM;Talavera,F.(1980).-”el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.4):216-217. ed. Políglota. Barcelona.
  2. Maroto Genover, Julià.(1982).-”Estat actual de les recerques sobre la cova dels Ermitons (Sales de Llierca, Garrotxa)”. Annals de l'Institut d'Estudis Gironins (26):3-22. Girona.
  3. Maroto Genover, Julià.(1993).-”La cueva de los Ermitons (Sales de Llierca, Girona):un yacimiento del Paleolítico Medio final”. Espacio, Tiempo y Forma. Serie I, Prehistótia y arqueología (nº 6):13-30.
  4. Maroto Genover, J.; Ortega Cobos, D., (2002).- Memòria de les intervencions arqueològiques a la Cova dels Ermitons, Mem.núm. 5017Memòries i informes
  5. Maroto, J.; Allué, E.; Julià, R.; Ortega,D.; Rivals, F.; Solés, A. (2003-2005): Memòria d'excavació campanyes 2003-2005 Cova dels Ermitons (Sales de LLierca). Nº 8375 Memòries i informes
  6. Maroto, J. (2010-2011): Memòria d'excavació a la Cova dels Ermitons (Sales de Llierca, la Garrotxa). Mem. núm. 11300
  7. Valles, Jordi de(2009).-”Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Ripollès”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.3):241-242. EC Gràcia / FCE.
  • Coordenades i foto exterior extreta de DCM13 wikiloc.com
  • Fotos extretes de Lacoromina (Wikiloc.com) post del 19-01-2017
  • Foto interior extreta de www.novasenda.com