Cova dels Enconills

Cova en guixos a Castellfollit de Riubregós.

Un petit embut en rampa ens situa en un pas estret de 35 centímetres de diàmetre i poc més d'un metre de longitud, un cop superat aquest, trobem una àmplia i alta galeria que és la tònica general de la cavitat, la qual s'ha estructurat a partir d'una diàclasi de direcció NO-SE. Als 16 metres de recorregut trobem un pas entre blocs a partir d'ací la galeria baixa en pendent fins a la màxima fondària de -5 metres; des d'aquest punt cal remuntar la diàclasi cap el sostre on trobem la continuació de la part superior de la galeria fins arribar al punt de màxima alçada +5 metres. El desnivell total de la cavitat es de 10 metres (-5/+5) i el recorregut de 45 metres.
  • Municipi: Castellfollit de Riubregós
  • Comarca: Anoia
  • Unitat: Altiplà de la Segarra
  • Granunitat: Depressió Central
  • Litologia: Guixos
  • Última revisió: 2012-11-17 12:40:05

Per la carretera de Castellfollit de Riubregós a Torà, uns 200 metres abans d'arribar al quilòmetre 26, a l'esquerra surt una pista que al cap d'uns centenars de metres travessa el riu Llobregós, (segons l'època i el nivell del riu, no es pot travessar a peu, els vehicles hi passen bé) un cop passat el riu seguirem per la pista de l'esquerra, de seguida passarem per sota d'una conducció elèctrica on la pista s'enfila, al final d'aquesta curta pujada la pista es fa planera durant uns metres i gira una mica a l'esquerra mentre que a la dreta s'obre un pla que es la capçalera d'un torrent, haurem recorregut 1300 metres des de la carretera; en aquest punt cal deixar el vehicle i dirigir-nos en direcció N unes desenes de metres fins un petit collet, cal seguir el collet per la banda N i en direcció O, fins arribar al mateix vessant del Torrent d'Enconills on s'obre la boca de la cova.

Tot cercant per internet informació de les poblacions de l'altiplà de la Segarra, encara que Castellfollit de Riubregós pertany a l'Anoia però és a tocar de Torà, varem trobar una informació a la web de l'ajuntament on esmentaven la cova dels Enconills, com que no teníem cap referència bibliogràfica d'aquesta cavitat, alguns col·laboradors de l'Espeleoíndex van organitzar una sortida el maig de 2011 per tal de localitzar i topografiar aquesta cova de la qual no es tenia constància en l'àmbit espeleològic, però que al municipi es coneix des de ja fa temps.

topo 0: Cova dels Enconills

foto 0: Cova dels Enconills
foto 1: Cova dels Enconills
foto 2: Cova dels Enconills
foto 3: Cova dels Enconills
foto 4: Cova dels Enconills
foto 5: Cova dels Enconills

• Informació obtinguda de la web municipal