Cova del Traire

Cova de 54 metres de recorregut al Cap Norfeu (Roses).

Constituïda per una única galeria d'uns 35 metres de llarg, una amplada que oscil·la entre els 4 i els 8 metres i amb el sostre molt aixecat, arribant als 23 metres d'alt. Al seu extrem existeix una prolongació molt més estreta, però amb un pendent molt acusat que remunta fins el sostre de la sala. El recorregut total és de 54 metres i el desnivell de +23 metres
Cal tenir precaució amb l'estat de la mar, car amb temporal l'entrada pot tornar-se molt perillosa.
  • Municipi: Roses
  • Comarca: Alt Empordà
  • Unitat: Cap de Creus
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2015-11-27 12:09:39

Des de Roses ens dirigirem cap a la Cala Montjoi i seguirem en direcció a la Platja de Jóncols, en arribar al Coll de Canadell on deixarem el vehicle, seguirem a peu el camí del nord que es dirigeix al Cap Norfeu i que voreja la badia de Jóncols. Al cap de 650 metres trobarem a la dreta del camí la Cova de les Ermites, seguirem el camí durant 240 metres i a la dreta trobarem un corriol que s'enfila amunt cap al Cau del Lliri, deixarem aquest a l'esquerra i seguirem el corriol fins passar a l'altra banda de la muntanya, on trobarem el camí que puja a la Torre de Norfeu, seguirem el camí de baixada durant uns 225 metres, punt on l'haurem de deixar per dirigir-nos a una petita cala “el Racó de la Galera”, on es troba la cova.
La cavitat es troba inclosa dins d'una zona protegida com a Reserva Natural Integral (RNI) en aquest cas la de Cap Norfeu, es tracta de la figura de màxima protecció de Catalunya. En aquestes (RNI) només està permès de caminar pels itineraris expressament senyalitzats per tal de garantir la conservació de les espècies amenaçades que hi viuen, així com el seu patrimoni geològic.
L'accés i el retorn a la cavitat només es podrà fer pels itineraris expressament senyalitzats.
Només es podrà accedir a les cavitats amb una autorització expressa de l'òrgan gestor del Parc Natural, que caldrà aconseguir prèviament.
Més informació: http://parcsnaturals.gencat.cat/ca/cap-creus

Molt probablement aquestes coves marines ja eren conegudes d'antic pels mariners de la zona, però la primera referència espeleològica de la que tenim noticia, és la de l'exploració i topografia realitzada per S. Delclós del CE Empordanès l'any 1972.

topo 0: Cova del Traire

1. Borras,J.;Miñarro,JM.;Talavera,F.(1980).-”el ripollès, la garrotxa i l'alt empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol. IV):284-285 ed. Políglota. Barcelona.
  2. Madrueño, C. (1988).-“L'espeleologia a l'Empordà”. Annals de l'Institut d'Estudis Empordanesos (21):13-31.Figueres.