Cova del Rastre

Coneguda cova d'uns 80 m. de recorregut a la Mola de Catí (el Port)

Dins d'una espècie de trinxera s'obren dues boques, la de la dreta, més àmplia, ens comunica amb una saleta d'uns 10 metres de llarg per uns 3 d'ample i acaba en un repeu aixecat damunt la planta i ple de concrecions, especialment colades.
La boca de l'esquerra és més petita i es converteix en una galeria baixa de sostre i amb el sòl relliscós per la presència de diverses colades. Als pocs metres gira bruscament cap a la dreta i guanya alçada, per anar, ràpidament, a desembocar en una cambra de notables dimensions. A la dreta d'aquesta sala i per una rampa entre colades s'accedeix a unes petites galeries inferiors.
Continuant recte per la cambra principal es troba un ressalt d'uns 3 metres que es pot baixar per una escala de fusta instal·lada des de fa molts anys i que ens permet arribar a la zona inferior de la galeria principal; tot vorejant un gran toll s'arriba al tram final de la cova on es desenvolupa una petita galeria de curt recorregut.
Per sota del ressalt i a la dreta del toll existeix un pouet que mena a una sèrie de curts conductes subverticals taponats per la litogènesi.
Totes les formacions litogèniques es troben, a l'igual que a la veïna Cova Cambra, recobertes per un emmascarament negrós.
  • Municipi: Roquetes
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Port, el
  • Última revisió: 2013-02-28 13:14:17

A l'extrem SO de la Mola de Catí.
Des de prop de la Cova Cambra surt una sendera que va vorejant tot el cingle de la Mola cap a ponent, s'arriba a un petit coll ( a la dreta aniríem cap a l'Avenc del Salany) i pocs metres per sota del camí es troba la Cova petita del Rastre. Continuant pel camí durant un quilòmetre més aproximadament trobarem una altra sendera a l'esquerra del que anem i que baixa diagonalment pels plans inclinats que formen aquest vessant de la Mola. Aquest corriol en pocs metres més en porta a la Cova del Rastre.

Coneguda des de temps immemorials, malgrat que no apareix en els catàlegs espeleològics més antics. Faura en el seu Recull (1909) i Ferraté (1918) deixen constància de la seva existència malgrat que tan sols la citen pel nom.
Les dades més completes les facilita Lluís Porta i Massana, que amb els seus companys, la visiten a mitjans d'agost del 1934 en el decurs d'una llarga excursió pel massís del Port.
Hi ha qui també l'anomena Forat del Rastre, encara que sembla majoritària la denominació de Cova del Rastre.

topo 0: Cova del Rastre

foto 6: Cova del Rastre
foto 7: Cova del Rastre
foto 8: Cova del Rastre

1. Porta, L. (1935).- “Excursions espeleològiques pels Ports de Tortosa” Butll. Del Centre Excursionista de Catalunya (482): 276-281; (483): 315-323. CEC – Barcelona.
  2. SIE (1978).- “Contribució al coneixement espeleològic dels Ports del Caro (Baix Ebre) (IV): La Mola de Catí i el Mont Caro”. EspeleoSie (21): 27-70. SIE-CE Àliga. Barcelona.