Cova del Mort

Interessant cova de 219 metres de recorregut al Montsec d'Ares, Sant Esteve de la Sarga.

La boca de 0'35X0'40 metres, ens situa davant d'un ressalt de 2'50 metres de fondària, encara que per sota d'aquesta hi trobem un estret pas que ens dóna accés a la base d'aquest, aquí trobem una galeria en pendent amb molts restes de les excavacions realitzades pels arqueòlegs, que ens durà fins un punt on la galeria es fa més àmplia i on per la banda esquerra després d'un pas arrossegat, trobem un ressalt de -5 metres que ens situen en un nivell inferior, galeria dels ossos. De nou en la galeria principal, aquesta torna a minvar i cal superar un nou ressalt de -2 metres, actualment (2017) instal.lat amb una corda, que ens situen en una galeria que acaba en la Sala Blanca, on trobem una abundant profusió d'estalactites. Des de la base del darrer ressalt de -2 metres, trobem uns conductes que ens situen en dos nivells de galeries superposades, i des de la Sala Blanca es pot davallar un pouet que ens situa en el punt de màxima fondària de la cavitat a -39 metres.
Desconeixem si la cova actualment encara és objecte d'estudi arqueològic (2017), encara que és plena de sacs i altres objectes utilitzats per aquestes tasques.
  • Municipi: Sant Esteve de la Sarga
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Montsec d'Ares
  • Última revisió: 2017-03-11 11:16:16

Des de La Masieta, on es troba l'aparcament de vehicles per anar al Congost de Mont-rebei, seguirem el camí en direcció al congost, de seguida ens desviarem a l'esquerra per una pista que segueix quasi paral·lela a l'anterior però a un nivell més alt (aquest camí s'utilitza per anar al congost quan l'embassament és ple). Al cap de 750 metres s'arriba a un coll on a la dreta trobem les runes d'una edificació, haurem de seguir el camí de l'esquerra, senyalitzat i que es dirigeix cap el barranc de la Maçana i les Carboneres. El camí segueix en lleugera pujada fins a l'indret on s'ajunten els barrancs de la Maçana i de Sant Jaume, a partir d'ací el camí baixa ràpidament en direcció al barranc, en un punt concret trobem una instal.lació amb cable a ambdós costats del barranc de la Maçana que faciliten el pas, remuntarem per l'altra banda del barranc per dirigir-nos cap el barranc de Sant Jaume, aquest passa per les boques de l'avenc i de la coveta del Camí del Barranc de la Maçana, pocs metres més endavant en el punt on hi ha un pal de senyalització, el camí gira a l'esquerra i comença a baixar,  uns metres més endavant per l'esquerra surt un dissimulat corriol que remunta ràpidament, en arribar a la zona rocosa sense vegetació ens dirigirem a la dreta planejant pel rocam, fins arribar a l'alçada d'una alzina morta a la que només li queda el tronc en peu (ETRS89: X:309034; Y:4661775), la cova es troba en la canal que hi ha uns metres per sota, molt dissimulada.

La primera exploració espeleològica de que tenim constància l'efectuà el SEO del CE de Vallirana l'any 2005.

topo 0: Cova del Mort

foto 10: Cova del Mort
foto 11: Cova del Mort
foto 12: Cova del Mort

1. Oms,Xavier; Bargalló, Amèlia; López-García, Juan Manuel; Morales, Juan Ignacio; Pedro, Mireia; Solé, Àlex.(2009).-”L'arqueologia prehistòrica a la serralada del Montsec des del segle XIX fins a l'actual projecte de recerca.” Revista d'arqueologia de ponent (19):29-50. Universitat de Lleida.
    • Topografia facilitada per Toni Asensio (DEP).
    • Coordenades, situació, fotos i dades actualitzades a març de 2017 aportades per membres del GELL del CELL - SIE del CEA i ERE del CEC.
  • Copyright © Espeleoworld 2023.