Cova del Garrofet

Cova de 70 m. de recorregut d'interès arqueològic, a Querol (Alt Camp)

La cavitat presenta un recorregut en sentit NE-SO. El vestíbul d'entrada de 7x5 metres, comunica per un pas baix amb una galeria baixa de sostre, a l'esquerra de la qual trobem un petit ressalt, a la base d'aquest una curta galeria ens situa mitjançant un pas estret entre formació, en una sala quadrada amb proliferació de columnes i colades. Un nou pas estret seguit d'un ressalt ens situa a la sala final, més gran que les anteriors i totalment recoberta per colades i columnes litogèniques.

• Municipi: Querol
  • Comarca: Alt Camp
  • Unitat: Bloc del Gaià
  • Bio: Coleòpters Troglocharinus variabilis ssp. mateui
  • Última revisió: 2016-01-02 12:39:05

Des de Santes Creus cal seguir la carretera T-2441 fins arribar al quilòmetre 12,200 a la urbanització Can Llenes. Cal entrar a la dreta i seguir per l'avinguda del Romaní, girar a la dreta per la del Roure i novament a la dreta per la de l'Olivera fins arribar al final del carrer, a partir d'ací cal seguir un corriol, de seguida arribarem a un torrent, cal baixar al llit d'aquest i sortir per l'esquerra (dreta hidrogràfica), seguirem el corriol veient a l'esquerra un camp de vinyes, ací el sender es divideix, cal pujar el pendent a la dreta i anirem a parar a una pista, seguirem aquesta pista per la dreta trobant tot seguit una cruïlla, seguirem per la de l'esquerra, més endavant trobarem una nova cruïlla, també seguirem per l'esquerra, arribarem a una tercera cruïlla on a la part esquerra d'aquesta hi ha una roca amb una X de color blau i les restes d'una fletxa blanca, cal agafar aquesta pista a la dreta en forta pujada, arribant al final de la pujada trobem una nova cruïlla, seguirem per l'esquerra, el camí planeja i novament torna a pujar, fins arribar a un eixamplament en forma de placeta on trobem una nova cruïlla. Cal seguir per un sender que surt de la part dreta d'aquesta placeta com si anéssim en direcció contraria a la que veníem. De seguida trobem un arbre a la dreta amb una X blanca pintada a mitja alçada del tronc (coordenades ETRS89 X:373525; Y:4586083;Z:741 msnm), en aquest punt s'ha d'agafar un corriol a l'esquerra i anar seguint les fites que porten fins la cavitat. En vehicle hi ha l'alternativa de seguir l'avinguda del roure fins sortir de la urbanització, després de passar un camp de vinya situat a la dreta cal agafar la pista de la dreta, a partir d'ací trobarem dos desviacions a la dreta, cal seguir sempre per l'esquerra, en arribar a la tercera desviació a la dreta caldrà deixar el vehicle i seguir la resta de l'itinerari indicat anteriorment a partir de la roca on hi ha una X blava.

La primera cita que trobem és deguda a Faura i Sans en el seu Recull (1909), encara que únicament dóna el nom i la situa a Montagut. Ferraté inclou aquesta minsa referència en el seu Espeleologia de les comarques tarragonines (1918), encara que la barreja amb les cavitats dels Ports a Tortosa.
Es coneixen diferents actuacions arqueològiques a la cova, la més antiga a càrrec de Grivé que, a principi dels anys 1930, fa una excavació i entre d'altres materials troben els esquelets d'una dona i un nen. Cavitat de tipus funerari on s'han localitzat restes des del calcolític fins a èpoques iberes.
Les primeres referències espeleològiques són les proporcionades per membres de la SIE – CE Àliga (Barcelona) que la visiten i topografien l'any 1971. Poc temps després va ser objecte de diferents visites amb caràcter biospeleològic (Bellés, Escolà, Comas).
Actualitzem la fitxa (gener 2016) incloent la topografia original, inèdita fins ara, realitzada per membres del GIE – CE de Gràcia el 3 de juny de 1968.

topo 0: Cova del Garrofet

foto 5: Cova del Garrofet
foto 6: Cova del Garrofet
foto 7: Cova del Garrofet

1. Borràs,J.; Miñarro,JM; Talavera,F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya (l'Alt Camp, la Conca de Barberà, el Baix Penedès i el Tarragonès). Vol 2: 246pp. Ed.Políglota. Barcelona.
  2. Tomàs, X. (1972).- “El hallazgo por primera vez en una cueva, de tres fragmentos cerámicos correspondientes a tres ollas cinerarias ibéricas”. EspeleoSie (12): 27-54. SIE – CE Àliga. Barcelona.