Cova del Boixar

Petita cova habilitada com a “refugi” d'escaladors a el Bruc (Montserrat)

És una cova que ha estat condicionada com a refugi pels escaladors, i al seu interior podem trobar tot tipus d'estris de cuina i llits per a pernoctar. Té una entrada de 28 metres d'amplada, dividida en dues parts per un gran bloc. La part més petita, la situada a l'Est, està tapada als pocs metres per una filera de blocs posats intencionadament. El sector Oest està separat de l'Est per un petit ressalt. Entre aquest ressalt i el bloc que divideix l'entrada, penetrem a una sala inferior, amb el terra pla al seu inici, però més endavant està ocupada per blocs. Seguint recte la cova es divideix en dues galeries: una a la dreta que finalitza als 7 metres, i la de l'esquerra, de 13 metres, que finalitza a la part més alta de la cova, a la cota +5. En tot aquest sector predominen els blocs.
  • Municipi: Bruc, El
  • Comarca: Anoia
  • Unitat: Montserrat
  • Última revisió: 2017-05-31 08:56:42

Situats al Bruc, agafarem el carrer de les Escoles, que de seguida travessa el torrent de l'Illa i després puja fins al carrer de la Parròquia. Aquí anirem cap a l'esquerra i seguirem recte i, després de recórrer 550 metres girarem a la dreta fins a la masia del Castell (aquí cal deixar el cotxe) i seguirem fins a arribar a un camp d'oliveres molt pedregós. Aquí deixarem la pista que fa un tomb a la dreta i travessarem el camp d'oliveres tot recte, per on millor puguem, anant a buscar un petit corriol al seu extrem. Un cop al corriol el seguirem, sense pèrdua, fins a un trencall on hi ha una petita bassa. Seguirem cap a la dreta i el camí ens portarà directament a la cova.

Coneguda des de temps immemorials. Antigues restes de construcció fan ressò de la importància de l'habitacle utilitzat fa molts anys. Actualment, la remodelació per part dels escaladors d'una part de la balma, ofereix una bona habitació per a 4-5 persones.
Esmentada als mapes excursionistes des de fa anys, sense haver rebut cap interès per part dels espeleòlegs. Membres de l'EC Gràcia la visiten el novembre de 2015 i fan els corresponents treballs de catalogació.

topo 0: Cova del Boixar

foto 0: Cova del Boixar
foto 1: Cova del Boixar
foto 2: Cova del Boixar
foto 3: Cova del Boixar

1. Ballart, A. (1998).- “Baumes de cinc estrelles” Vèrtex (Especial Montserrat): 33-36. Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya. Barcelona.
  • Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del blog: cavitatsdecatalunya.blogspot (de Jordi de Valles). Apunt del dia 10-5-2017