Cova del Barranc de Famides

Cova de 108 metres de recorregut a Ponts.

La boca de 4X2 dóna accés a una galeria meandriforme de direcció general N25E amb terrasses sedimentaries a mitja alçada, al cap d'un centenar de metres torna a obrir-se a l'exterior. La cavitat és utilitzada intermitentment pel curs del barranc; en època seca la poca aigua que hi circula es filtra uns 400 metres abans d'arribar a la cova, tornant a aparèixer de nou dintre de la cavitat en el seu tram final. La cavitat és plena de deixalles de tota mena arrossegades per la riera.
  • Municipi: Ponts
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Altiplà de la Segarra
  • Granunitat: Depressió Central
  • Litologia: Guixos

De la carretera que va de Ponts a Artesa de Segre, quasi a tocar del quilòmetre 114, surt la carretera LV-3134 en direcció a Oliola, als cap d'uns 200 metres la carretera creua el barranc de Famides, just en el punt on s'obre l'entrada superior. Un cop passats a la banda S del barranc, (dreta hidrogràfica) seguirem cap a l'O i a tocar del barranc per un camp de conreu que baixa en lleugera pendent, abans d'arribar al final del camp, un corriol ens permet baixar fàcilment fins a la llera del barranc, un cop dins només cal seguir-lo entre mig d'esbarzers en direcció a la carretera, fins arribar a la boca.

L'ERE del CEC l'explora el 25 de setembre de 1970, a partir d'una informació facilitada per l'Ernest Figuerola el qual l'havia visitat amb els escoltes de l'A.E. Narcís Massó.
    La cova també es coneixia amb el nom d'en Femides, després de realitzar diverses consultes sembla ser que el nom correcte es Famides.

topo 0: Cova del Barranc de Famides

foto 5: Cova del Barranc de Famides
foto 6: Cova del Barranc de Famides
foto 7: Cova del Barranc de Famides

1. Ferro i Guitart, Antonio.(1972).-“Avance al catastro del karst en yesos de la cuenca del río Llobregós”. EspeleSie (11):55-73.SIE-CE Àliga. Barcelona.
  2. Borràs,J.;Miñarro,JM.;Talavera,F.(1980).-Catàleg Espeleològic de Catalunya. (Vol.5):211-227.(l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà). Ed. Políglota. Barcelona.
  3. Romero i Rectoret,Martí; Alfaro i Faus,Manel(1972).-“El karst en guix d'Oliola”. Muntanya (661):100-102.Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  4. Gàzquez i Pons, Josep Lluís.(1995).-“Catàleg Espeleològic de la Noguera”. Grallera (3-4):1-90. GELL – CE Lleida.
  • Dades i topografia obtinguts del blog Espeleobloc, post del dia 19 de juliol de 2010.