Cova del Bac

Petita cova de 22 metres de recorregut al Sot del Bac, Figaró.

Actualment a la cova s'hi accedeix des de la base dels travertins que han format la cova, al costat S del Salt del Prat. Cal remuntar un fort pendent fins situar-se a la base d'un ressalt de 3,80 metres, a la base d'aquest i a la part dreta hi ha un petit i estret conducte de menys de 3 metres de recorregut, mentre que a la part alta del ressalt hi trobem un altre conducte de característiques similars i de 3 metres de recorregut. Un cop superat el ressalt (hi ha una línia de parabolts), trobem una rampa que ens permet arribar fins un nou ressalt de 1,76 metres, que ens situa a la part més alta de la cova +10 metres.
Els materials de la paret S de la cova que ressegueixen el cingle són calcaris, mentre que els de la banda N i el terra és format per travertins, aquests han estat els causants de la formació de la cova.
  • Municipi: Figaró-Montmany
  • Comarca: Vallès Oriental
  • Unitat: Cingles de Bertí - Vall del Tenes
  • Litologia: Travertins
  • Última revisió: 2016-04-12 01:32:52

Situats a Figaró, travessarem l'autovia pel Pont Nou i anirem a la dreta pel carrer Ramon Mestre fins el final, on seguirem pel camí del Bac, de seguida travessarem la via del tren, llavors seguirem la pista durant 240 metres, en aquest punt hi ha una cruïlla on la pista fa un revolt a l'esquerra; cal seguir la pista de la dreta durant 180 metres, on aquesta també fa un revolt a l'esquerra; d'aquest punt surt un sender que al cap d'uns pocs metres arriba a una cruïlla, cal seguir per l'esquerra en pujada. Poc després de passar la balma del Bac trobem una cruïlla, cal seguir per la dreta, que ens portarà fins la base del Salt del Prat. Des d'aquí remuntarem per l'esquerra fins al peu del cingle, on trobarem l'accés a la cova.

Coneguda des de temps immemorials.
Antigament s'hi accedia per la part superior del Salt del Prat, la cova travessava la paret de travertins i sortia a l'exterior de nou pel costat S del Salt. Sabem per persones que l'havien explorat, que a finals dels anys seixanta del passat segle encara estava el pas obert. Actualment el sediments i l'erosió causat pel torrent han taponat aquest accés.

topo 0: Cova del Bac

foto 5: Cova del Bac
foto 6: Cova del Bac
foto 7: Cova del Bac

1. Borràs, J. Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1980).-”el baix empordà, el gironès, la selva, l'osona, el vallès oriental i el maresme”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.6):270. Edit. Políglota. Barcelona
    • Totes les dades, coordenades, topografia i fotos, han estat aportades per membres de l'ERE del CEC.
  • Copyright © Espeleoworld 2023.