Cova de Santufa

Cova de 50 m de recorregut al torrent de Fornàs (Aristot, el Pont de Bar)

La cavitat està formada per una gran sala de 12X15 metres, al final de la qual existeix una petita galeria que, amb fort pendent, arriba a la cota de -20 metres de profunditat. A un extrem de la sala s'obre una altra galeria de curtes dimensions amb abundants processos litogènics; per arribar-hi cal superar tres metres de paret.
  • Municipi: Pont de Bar, El
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Alt Segre
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2021-09-05 05:07:53

Situats a l’estació d'esquí nòrdic d’Arànser, seguirem per la pista que va als Estanys de la Pera fins al refugi de Prat Miró.
Arribats al refugi, trenquem a l'esquerra i seguim fins al Coll de Dalt.
Deixem la pista principal i agafem una pista secundària a l'esquerra fins al Coll de Queralt. Un cop aquí, seguim la pista de la dreta tot baixant fins travessar el torrent que baixa de la Font d'Aristot (anomenat de Fornàs en alguns mapes).
Abans d’arribar al torrent de la Moixeronera aparquem el vehicle allà on puguem. Coordenades UTM ETRS89 del punt de la pista on cal començar a baixar: X: 386010; Y: 4695761; Z: 1922 m.
Hi ha una fita que marca la línia de descens. Ens dirigim recte, cap al fons del torrent d'Aristot, fins a trobar un pi monumental caigut, un corriol hi passa per sota. A partir d'aquí s'han deixat fites. Vint metres més avall del pi cal girar 90º a l'esquerra i pocs metres més endavant ja trobem la cavitat que és sota un esperó de roca herbós.

La primera referència coneguda d'aquesta cavitat és de l'exploració realitzada el 1966 per l'ERE del CEC. Aquests retornen el 1968 en que realitzen la topografia. Aquell mateix any també és explorada i topografiada per Pere Busquets (q.e.p.r.), de l'ACE Mataró.
Durant més de 50 anys no s'havia tingut cap més notícia de la cavitat, malgrat que segons sembla sí havia estat visitada per alguns excursionistes, però no hi havia cap constància escrita.
Després de diferents intents frustrats de localitzar-la per part de membres del grup de l'espeleodijous, finalment el juliol de 2021 la troben i unes setmanes més tard la visiten i la georeferencien correctament.

Toponímia: No queda massa clar que el topònim Santufa sigui del tot correcte. Segons ens comenta el company Dani Ferrer (ERE-CEC) hi ha gent de la zona que li diuen Cova de Tufa.

topo 0: Cova de Santufa

foto 5: Cova de Santufa
foto 6: Cova de Santufa
foto 7: Cova de Santufa

1. Borràs, J. ;Miñarro, J.M.;Talavera, F.(1978).-”l'Alt Urgell i la Cerdanya”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.1):48-49. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Busquets, P.(1968).-”Expedició Setmana Santa”. Butll. Agrup. Cient. Exc. Mataró (6):5-7. ACE Mataró.
  3. Busquets, P.(1968).-”Resultats de l'expedició espeleològica al Cadí”. Butll. Agrup. Cient. Exc. Mataró (8):16-20. ACE Mataró.
  4. Canals, M.;Ribera, C.;i Viñas, R.(1970).-La Fou de Bor i cavitats de l'alta Vall del Segre. Ed. Montblanc.
  5. Viñas,R.; Ribera, C. (1969).-”Espeleología en la Cerdanya”. Montaña (120-124):332-338. CE Catalunya.
  • Dades de situació, coordenades i fotografies extretes del web: espeleodijous (Apunt del 12-8-2021)