Cova de Sant Oïsme

Cova de 20 metres de recorregut a La Baronia de Sant Oïsme (Camarasa).

Petita cavitat de 20 metres de recorregut excavada entre blocs calcaris en un pla d'estratificació. El sòl està cobert per sorra fluvial. Té un desnivell en pendent de -5 metres. La cavitat normalment està coberta per l'aigua de l'embassament i només és totalment accessible en èpoques de sequera quan el pantà de Camarasa es troba al 35% de la seva capacitat.

• Municipi: Camarasa
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Oest
  • Última revisió: 2022-10-01 07:13:42

Està situada en el marge dret hidrogràfic del pantà de Camarasa, davant de la Baronia de Sant Oïsme, quasi sota mateix d'una línia de conducció elèctrica que travessa el pantà.
Situats en el quilòmetre 206,490 de la carretera C-12 just en la desviació que va a la Ametlla del montsec, de l'altra costat de la carretera surt una pista en direcció al pantà que ens 330 metres ens porta a un transformador d'electricitat on es pot deixar el vehicle. Seguirem el camí i de seguida trobarem un cartell indicador del sender que va a Oroners, el deixarem a la dreta i baixarem quasi fins el cingle seguint un corriol que va baixant en direcció a la via del tren de La Pobla, en arribar a la seva alçada el corriol gira i baixa en direcció al pantà, un cop arribats a aquest el remuntarem per la riba fins sota la línia elèctrica on està situada la cova.
Normalment la cova es troba coberta per les aigües del pantà de Camarasa.

Cavitat explorada i topografiada pel GELL el 27 de març de 1970.

topo 0: Cova de Sant Oïsme

foto 0: Cova de Sant Oïsme
foto 1: Cova de Sant Oïsme
foto 2: Cova de Sant Oïsme
foto 3: Cova de Sant Oïsme
foto 4: Cova de Sant Oïsme
foto 5: Cova de Sant Oïsme
foto 6: Cova de Sant Oïsme

1. Gàzquez i Pons, Josep Lluís.(1995).-”Catàleg Espeleològic de la Noguera”. Grallera (3-4):1-90. GELL – CE Lleida.
  2. Escolà i Boada, Oleguer (1970).- “Catálogo Espeleológico del Montsec”. Espeleòleg (11-12):453-541. ERE del CEC. Barcelona.
  3. Valles, Jordi de (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.2):1-384. EC Gràcia/FCE.
  • Coordenades, situació i fotografies aportades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC). Actualització de dades setembre de 2022, nivell del pantà 49,5%.