Cova de Porredons

Cova de 105 m. de recorregut a Baén, (Baix Pallars)

L'entrada (5 x 1,5 metres) que es troba oberta al mig del cingle, presenta dues boques de les quals només és accessible la inferior. La galeria en el seu inici és de dimensions mitjanes i ja es presenta descendent, inclinació que predomina en tota la cavitat. Als 18 metres minva les dimensions, obligant a passar-hi asseguts. La secció de la galeria mostra aquí clarament el pas de l'aigua.
Uns 15 metres després, la galeria guanya en alçada si bé no en amplada i 10 metres més endavant trobem dos grans blocs despresos del sostre, passats els quals, s'arriba a una sala formada per la galeria principal i dues desviacions ascendents. Després la cova continua per un laminador, en el qual la galeria es bifurca. A l'esquerra trobem una desviació descendent que forma angle recte amb la galeria principal que hem seguit fins ara. Al final d'aquesta galeria, que és ampla i molt baixa, es troba l'únic lloc on la cova té possibilitats de continuar: dues galeries estretes, totalment obturades per formacions i per les quals surt un fort corrent d'aire. L'altra galeria que trobem a la bifurcació continua en el mateix sentit de la galeria principal, donant pas a una sala on la direcció de la cova canvia sensiblement. Es baixa una rampa que és completament llisa, arribant a la part final de la cavitat. A l'esquerra es troba una petita sala on hi la formació més gran de tota la cova, una columna de més de 3 metres d'alçada. A la dreta es baixa per una altra rampa fins el fons de la cavitat.
Els autors de la fitxa original situen la cavitat en conglomerats. Consultat el mapa geològic de la zona indiquen que els materials són calcàries i lutites del devonià.
  • Municipi: Baix Pallars
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Boumort, el
  • Bio: Coleòpters: Speonomus antemi Escolà (Rec. 1-3-1970 per J.Antem)
  • Última revisió: 2018-01-11 15:37:55

Des de l’entrada del poble de Baén, un camí de mules, en principi en pujada, que després ens baixarà al riu on el creuarem per un troncs, el camí va fent ziga-zagues en pujada, un cop s’acaben les corbes el camí comença a planejar en lleugera pujada fins arribar a una corba a la dreta, una senyal de pedres ens indica el lloc. En aquest punt haurem de deixar el camí i seguir avall uns 40 metres de desnivell, tot seguint unes fites fins trobar la cavitat.

Coneguda des de temps immemorials per la gent de la contrada. La primera exploració la van portar a terme membres de la SIE – CEA el dia 1 de març de 1970, que la topografien, encara que no arriben a veure la desviació a l'esquerra de la galeria baixa de sostre (topografia inèdita).
Durant la Setmana Santa de 1976 membres de l'ERE – CEC, sense tenir coneixença de l'anterior visita, l'exploren totalment i la topografien.

topo 0: Cova de Porredons

foto 0: Cova de Porredons
foto 1: Cova de Porredons
foto 2: Cova de Porredons
foto 3: Cova de Porredons

1. Amenós, A.; Inglés,A. (1977).- “La Cova de Porredons” Espeleòleg (25): 323-332. ERE – CEC. Barcelona
  • Actualització de fitxa gener de 2018. Coordenades situació i fotografies facilitades per Antonio Satorra.