Cova de Nialó

Petita cova d'interès històric a ponent de Montblanc

La cova té l'aparença d'una gran balma de 5 metres d'alt per 6 metres d'amplada, la cavitat té dues galeries, una en forma de diàclasi d'11 metres de recorregut, i l'altra de sostre baix que travessa de banda a banda i surt a l'exterior amb una longitud de 13 metres. En total la cova presenta 24 metres de recorregut.
  • Municipi: Montblanc
  • Comarca: Conca de Barberà
  • Última revisió: 2018-04-13 11:56:21

Des de l'Espluga de Francolí surt una pista que porta a l'ermita de la Santíssima Trinitat on trobem una àrea d'esbarjo, aquí deixarem el cotxe i agafarem la pista ascendent, tancada amb cadena, que ens conduirà a una intersecció de pistes senyalitzada, la de la dreta ens portarà al lloc de les Masies, i la de l'esquerra ens portarà a l'ermita de la Sant Joan, (GR-175, que porta de Lleida a Tarragona), continuarem pel camí direcció a l'ermita, seguirem uns 2,5 Km fins que trobem un corriol a la dreta que puja per un petit coll que ens portarà a l'ermita de Sant Joan de la Muntanya, quan arribem pujarem les escales que travessen tota la construcció i sortirem per la banda de dalt, aquí trobarem un mirador, en un costat surt un camí protegit amb baranes i cadenes que, en pocs minuts ens portarà a la cova de Nialó.

Coneguda des de temps immemorials. Joan Ferraté ja l'esmenta a la seva obra Espeleologia de les comarques tarragonines (1918), tot fent esment de l'estada d'Elionor d'Aragó, germana de Jaume II d'Urgell, el Dissortat, l'últim comte d'Urgell i candidat a la Corona d'Aragó durant el Compromís de Casp. A la boca de la cova trobem una placa que fa referència a l'estada en aquesta cova com a penitent a la princesa Elionor d'Aragó i Montferrat o Elionor dUrgell (? 1378 – Ermita de Sant Joan (Montblanc), Conca de Barberà, 28 de maig de 1430), infanta d'Urgell, que es retirà a fer vida eremítica. A la vila de Montblanc se la coneix popularment com Nialó, contracció de N’Elionor.

topo 0: Cova de Nialó

foto 0: Cova de Nialó
foto 1: Cova de Nialó
foto 2: Cova de Nialó
foto 3: Cova de Nialó

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 14-2-2018. Autors: Josep Cuenca i F. Xavier Samarra