Cova de les Lloredes

Petita cova de 13 m. de recorregut al SO de Lliurona (Albanyà).

La boca – de 2,8 m d'amplada per 1,5 d'alçada – s'obre al peu d'un petit cingle. Dóna pas a una única sala de forma més o menys ovalada de dimensions màximes 13×8 m amb una alçada mitjana al voltant dels 2 m. El sostre coincideix amb un pla d'estratificació que cabussa moderadament cap a llevant, per la qual cosa l'alçada del sostre va minvant progressivament cap a aquesta direcció. El terra és relativament pla i polsós, llevat del sector occidental, que és rocallós i amb cert pendent. Mostra símptomes d'haver estat aprofitada per l'home, trobant-hi fragments de ceràmica (moderna). El terra de la cova presenta alguns excrements de cabra i de cabirol, que son diferents, fàcilment identificables.
  • Municipi: Albanyà
  • Comarca: Alt Empordà
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2019-11-22 13:45:02

Per anar-hi, el millor és partir de Tortellà i seguir la carretera direcció a Sales de Llierca. Abans d'arribar-hi, ens desviarem per l'esquerra tot prenent la carretera – després pista asfaltada – que va a buscar creuar el riu Borró. Una vegada creuat, tenim pel davant 6 km de pista – en bon estat – fins que aquesta finalitza a la masia habitada de Can Bosc. Ja a peu, prendrem el camí direcció a els Trulls, en un altre temps una gran masia, avui enrunada. Deixarem enrere els Trulls, que queda a certa distància de nosaltres cap a la dreta, i poc abans que el camí faci un revolt força pronunciat a l'esquerra l'abandonarem per a prendre un corriol poc visible que surt per la dreta. A partir d'aquí i fins a la cova, l'itinerari segueix per antics camins de carboners, avui mig perduts i bruts de vegetació, per la qual cosa cal estar atents a no perdre el rastre.
El corriol va a buscar una cresta rocallosa a l'altra banda de la qual entrem a la vall del torrent de Lliurona, afluent per l'esquerra del riu Borró. La cresta és un excel·lent mirador amb bones panoràmiques, especialment cap als cingles que tenim al davant, dels més espectaculars de l'Alta Garrotxa.
El corriol segueix ara per l'obaga direcció llevant i en suau davallada, passant per antigues carboneres, fins que arriba al llit del torrent de Lliurona. El creuarem i seguirem per l'altra banda, ara direcció ponent, i en cosa de 5 minuts més arribarem a la boca de la cova, situada just davant d'un replà, antiga carbonera.
Tots aquests relleus formaven part del terme de Bassegoda (Garrotxa) posteriorment incorporats a Albanyà (Alt Empordà).

A l'any 1931, Pere Vayreda i Olivas (1877-1941) publicà la monografia: Santa Maria del Mont. (Noticia històrica d'aquest santuari). En aquesta obra, com Document núm. 1, afegeix un llistat titulat, Balmes i habitacions humanes primitives que hi ha esparses per la muntanya. Situa a ponent del santuari, Balma de les Lloredes, sota Lliurona. Habitada fins els temps moderns, (sic).
Cavitat pràcticament inèdita. Localitzada i visitada per Ferran Cardona (ECM Barcelonès) el 6-8-2019 tot fent els treballs de catalogació.

topo 0: Cova de les Lloredes

foto 0: Cova de les Lloredes
foto 1: Cova de les Lloredes
foto 2: Cova de les Lloredes
foto 3: Cova de les Lloredes

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 20-8-2019. Dades: F. Cardona (ECMB) i F. Miret (GEB)