Cova de les Encantades

Cova de 228 m. de recorregut a Arsèguel (Alt Urgell), i a prop de Toloriu.

La galeria d'entrada i també principal, porta la direcció N20O i d'ella surten al llarg del seu recorregut diferents derivacions de menor importància.
Als 50 metres de recorregut s'arriba a una sala de 7 metres d'alçada per 8 d'ample i 11 de longitud. Aquesta sala té comunicació mitjançant una petita galeria amb una altra de característiques similars i ambdues afectades per processos clàstics.
La galeria segueix amb bones dimensions i més endavant, a l'esquerra, apareix una nova derivació que després d'un curt recorregut porta a un pou de 9 metres de profunditat.
De nou en la galeria principal, en el tram més ample i alt, es segueix uns pocs metres més i el sostre baixa sobtadament i la galeria continua en aquesta tònica fins al final després de fer un parell de ziga-zagues.
El desnivell total és de 22 metres (+ 13; - 9).
  • Municipi: Arsèguel
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Alt Segre
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Bio: Coleòpters: Speonomus mengeli Jeannel Geotrechus seijasi Diplòpodes: Scutogona muticum
  • Última revisió: 2015-04-23 14:10:33

Encara que de sempre ha estat citada a Toloriu, actualment agrupat en el municipi de el Pont de Bar, en realitat es troba situada dins del terme municipal d'Arsèguel. Cal sortir de Toloriu per la carretera asfaltada i abans d'arribar a la cruïlla (Quer-Bar) girarem a la dreta per un camí forestal ample, podem seguir les senyals del circuit de BTT. De seguida arribarem a la petita font del Bon Arbre, tot seguit trobarem una cruïlla on seguirem per l'esquerra, aviat estarem ficats al bosc, després hi ha una altra cruïlla, aquest cop seguirem per la dreta, fins arribar a un bonic prat on el camí fa una doble essa, amb una nova cruïlla que seguirem a la dreta, tot pujant, s'arriba a una corba tancada on a la dreta surt un petit camí per on va la ruta BTT; per tant ja no trobarem en endavant cap altra indicació de bicicletes.
Seguirem pel camí principal i passarem una corba tancada en mig del torrent, més endavant trobarem una altra corba tancada, on seguirem per l'esquerra que és el camí més trepitjat, seguirem pel bosc ara en una recta bastant llarga per arribar al Collet de Moscalló, on s'inicia un gran prat al costat esquerre del nostre camí.
D'aquí, surt a la dreta un camí, poc visible al començament, que va agafant pendent, passa al costat de les runes de l'Era del Fuster i en un parell de corbes s'arriba a una plana dintre del bosc on el camí es va difuminant fins a arribar a la vessant del torrent d'Arsèguel, ara estem a uns 1520 d'alçària; fins aquí des de Toloriu es pot trigar uns 90 minuts en un recorregut de 4,8 quilòmetres.
De vegades hi trobem fites que ens porten fins a l'amagada entrada de la cova en direcció oest, un corriol ens deixarà a dalt de l'entrada.

La primera cita sobre aquesta cavitat és deguda als biospeleòlegs Jeannel i Racovitza, acompanyats per O. Mengel, que la visiten el 23 d'agost del 1910 amb la finalitat de recol·lecció de fauna, localitzant un nou coleòpter que dediquen al seu acompanyant: Speonomus mengeli Jeannel.
El 1935, Antoni Bonet (CEC) fa una visita a la cova tot trobant restes de ceràmica i ossos. Ja parla dels senyals d'excavacions anteriors.
L'octubre del 1954 s'inicia una campanya oficial d'estudi i excavació per part de membres del GES – CMB i altres col·laboradors. A l'estudi que es publica a la revista Speleon apareix una primera topografia que sembla no ajustar-se gaire a la que posteriorment es va fer per Josep Castell.
L'any 1966, l'ERE - CEC comença una nova campanya, bàsicament centrada en arqueologia i biospeleologia, a tot aquest sector de l'Alt Urgell i la Cerdanya i també és estudiada aquesta cavitat.

topo 0: Cova de les Encantades
topo 1: Cova de les Encantades

foto 0: Cova de les Encantades
foto 1: Cova de les Encantades

1. Boixadera, E.; Suñé, E.; Vicente, J. (1955).- “La cueva de 'les Encantades' Toloriu (Lérida)”. Speleon VI (1-2): 21-36. Universidad de Oviedo.
  2. Bonet i Isart, Antoni (1935).- “Unes descobertes prehistòriques”. Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya (486): 417-422. Barcelona.
  3. Borràs, J.; Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1978).-”Alt Urgell i la Cerdanya” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.2):1-186. Ed. Políglota. Barcelona.
  4. Canals, M; Ribera,C. Viñas, R.(1970).-La Fou de Bor i cavitats de l'Alta Vall del Segre. Ed. Montblanc.
  5. Faura i Sans, Mn.(1911).-”Excursiones espeleológicas realizadas durante el año 1910 en la región Catalana”. Boletin Real Soc. Esp. Hist. Natural (11)354-376.
  • Situació extreta de www.toloriu.com
  • Revisió de coordenades i fotografies facilitades per Alfred Montserrat (ERE - CEC)