Espeleo World

Cova de les Angúnies

Cova de 190 metres de recorregut a Sant Aniol de Finestres.

S'inicia amb una galeria estreta, alta i en sentit descendent fins que als pocs metres s'eixampla una mica. Al seu extrem i per un pas estret i un ressalt, es penetra en una altra galeria molt més estreta que la d'entrada i de direcció quasi perpendicular, però que poc a poc torna a prendre la d'aquella. L'avanç es realitza per la part inferior i mitja, doncs a l'extrem superior de la diàclasi és summament estreta. A uns 50 metres de l'entrada, la galeria gira bruscament cap a la dreta, continuant en aquesta direcció uns 15 metres més, abans de tornar a girar i prendre la direcció general.
En els següents 30 metres de galeria es troben alguns tolls plens d'aigua i degut al cabussament dels estrats el sostre és més baix i sensiblement inclinat.
Per un nou ressalt es penetra en una nova galeria, coberta de blocs de mida regular, més ampla que les anteriors i de sostre elevat, té uns 12 metres de longitud; continua estrenyen-se de bell nou, però sense perdre alçada, per tornar a desembocar en un tram més ample però més curt que l'anterior. Uns 10 metres més endavant s'arriba a la sala dels Blocs, i en la seva part inferior continua la diàclasi, aquí molt alta i estreta, per la que continua fins arribar a un ressalt que permet assolir una galeria d'alçada imperceptible; al seu extrem i per un pouet s'arriba a la darrera galeria, que es situa sota mateix de l'anterior. Per aquest tram final normalment corre un petit curs d'aigua, producte de les diverses aportacions hídriques al llarg de la cavitat.

• Municipi: Sant Aniol de Finestres
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Serra de Finestres
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2015-05-02 15:47:11

Al NO del Puigsallança, l'accés es realitza des del poble de Santa Pau, prenent el camí conegut com de l'escaler, passant a la vora del volcà Plaça Ribera i arribant fins el collet de Sant Jordi; el camí continua, es passa pel mas del Grau i va vorejant un torrent fins arribar a una font. El torrent s'ajunta amb un altre i aleshores cal remuntar aquest, seguint encara visible uns metres més el camí. Per arribar a la cova s'ha de seguir el primer afluent a la dreta segons el sentit de la marxa, i remuntar-lo fins trobar la cavitat al bell mig del tàlveg.
Una altra possibilitat d'accés seria des de Santa Maria de Finestres, on hi ha un camí senyalitzat fins el Puigsallança, la capçalera del torrent on es troba la cova s'inicia a 200 metres al NO d'aquest, en aquest cas passaríem primer per la cova del Llop que es troba 130 metres més amunt que la cova de les Angúnies.
Coordenades a revisar i sense gaire precisió.

La primera exploració fou realitzada l'octubre de 1966 pel GIE i el GRA ambdós del CE Gràcia, aquests no fan la topografia, però li assignen un recorregut un tant exagerat de 350 metres i pendent de continuació. També exploren una cova propera a la que denominen cova d'Angel Rull, d'un centenar de metres de recorregut, però de la que mai més s'ha tingut noticia. Hipotèticament aquesta podria tractar-se de la propera cova del Llop.
Els dies 1,2 i 3 de novembre de 1968, la SIE del CEA explora i topografia la cavitat, encara que aquesta no es publicaria fins l'aparició el 1980 del volum 4 del catàleg Espeleològic de Catalunya.

Topos

topo Cova de les Angúnies

Media

Biblio

1. Borrás,J.; Miñarro,JM;Talavera,F.(1980).-”el ripollès, la garrotxa i l'alt empordà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 4):226-229. ed. Políglota. Barcelona.
  2. Marigot,E.(1967).-”Espeleologia a la Garrotxa”. Circ.C.E.Gràcia (295):4-5.
  3. SIE (1970).-”Relación cronológica de las exploraciones de 1968”. EspeleoSie (6):16-30.