Cova de la Torre Negra

Cova de 76 metres de recorregut a Collserola.

L'accés a la cavitat un cop passada la tapa de ferro, es fa mitjançant un pou d'uns 3 metres, a la base trobem una galeria d'un 10 metres de recorregut on es pot avançar dret fins trobar un pont de roca. D'aquesta galeria inicial en surten les altres galeries que conjunten tota la cova, tres d'elles pel costat dret conforme entrem, i la quarta al costat esquerra, totalitzant 76 metres de recorregut.
La primera galeria la trobem sota la boca d'entrada, la galeria és baixa de sostre i forma dos ramals, un oposat a la galeria principal, mentre que l'altre es pot seguir a l'esquerra uns tres metres.
Pocs metres abans d'arribar al pont de roca, trobem una segona galeria a la dreta, aquesta té el sostre molt baix i una amplada d'1 a 1,50 metres, amb un recorregut d'uns 6 metres, acabant en una petita saleta arrodonida on es pot donar la volta. A l'extrem final de la galeria d'entrada, on trobem el pont de roca, hi surten dues galeries en direccions oposades, per la dreta ens portarà fins una sala arrodonida d'un parell de metres d'alçada. Per l'esquerra després d'un pas baix la galeria torna a guanyar alçada però per poc temps, ja que cal seguir en direcció N per una galeria d'un metre d'ample i sostre molt baix durant quatre metres. La galeria continua amb poca alçada i un lleuger sentit ascendent fins arribar a una trifurcació. En direcció S cap a l'esquerra podem seguir durant 5 metres amb un pas estret lleugerament descendent. Des de la trifurcació també podem seguir en línia recta respecte la nostra arribada, aquesta continuació és en forma ascendent i comença en un pas estret que ens mena a una cúpula on ens podem posar drets. Des d'aquesta cúpula podem seguir per un curt pas ajupit fins una segona sala on acaba aquest conducte. Situats de nou a la trifurcació, seguirem en direcció NE per una àmplia però baixa sala, cercant l'extrem més oriental. En aquest punt ens endinsem en una galeria on es pot circular dret. Cap a l'E, la galeria presenta un ressalt vertical fàcil de remuntar i s'acaba als pocs metres, en aquest punt trobem una xemeneia de 4 metres d'alçada. Al costat O d'aquesta galeria, cal accedir-hi des de la seva entrada, on podem superar un curt ressalt d'un metre que ens permetrà recórrer uns 5 metres acabant en una xemeneia de 6 metres d'alçada.

• Municipi: Sant Cugat del Vallès
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Collserola - Pla de Barcelona
  • Última revisió: 2013-05-15 10:16:04

Per la carretera BP-1417 (carretera de l'Arrabassada), entre els quilòmetres 10 i 11, cal desviar-se a la dreta venint de Barcelona i a l'esquerra des de Sant Cugat del Vallès. Seguirem per la Rambla de Can Bell fins arribar a una cruïlla a la dreta, on hi ha un pal amb diverses indicacions entre les que hi figura la cova neolítica, seguirem per la pista de la dreta en baixada fent un primer revolt a la dreta i un altre a l'esquerra, de seguida trobarem una cruïlla, seguirem per la de l'esquerra, tot seguit trobarem a l'esquerra l'entrada a una petita pedrera i una mica més endavant una altra entrada a una pedrera més gran, seguint per la pista, tot just superar aquesta entrada, trobem un corriol que puja fins la part superior de la pedrera on trobarem un registre amb una tapa de ferro que és l'entrada de la cavitat. Actualment encara que la tapa està posada, aquesta resta oberta.

Cova sepulcral del neolític coneguda des de l'any 1964 quan va ser descoberta per un guarda forestal. En les primeres exploracions hi participaren, encara que no conjuntament, espeleòlegs de la SECES del CE Sabadell i membres del Grup de Recerques Arqueològiques del CE de Gràcia.
En el seu interior es va poder excavar un important conjunt d'enterraments (possiblement de fins a 18 individus) amb un nombrós aixovar funerari.

topo 0: Cova de la Torre Negra

foto 5: Cova de la Torre Negra
foto 6: Cova de la Torre Negra
foto 7: Cova de la Torre Negra

1. Badiella i Noguera, Xavier; Balasch i Viñas, Montserrat.(1993).-” Les Coves de la Torre Negra”. Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (76-77-78-79):234-242. Centre Excursionista de Terrassa.
  2. Ten, Ramon (1981).- "La Cova de la Torre Negra (Sant Cugat del Vallès dins el marc de l'Eneolític Vallesà)" Pyrenae (17-18): 149-164. Universitat de Barcelona.
  3. Vergés, Ferran.(1975).-” Cova del Turó de la Torre Negra - Estudi arqueològic i antropològic” Els Blaus Circular per als socis (1975 juliol-agost).
  • Ostiaelfantasma.blogspot.com.es/2010/07/cova-negra.html Els Forats de la meva memòria, blog de Ferran Vergés.