Cova de la Plana de la Pineda

Petita cova d'interés arqueològic a Font-Rubí

Boca rectangular de 3,50 metres d'amplada per 2 d'alçada que porta a una única saleta de 6 metres de llargada i 4 d'amplada, al fons de la qual el sostre s'enlaira fins a uns 4,50 metres. Al sostre es poden observar diferents espeleotemes destruïts des de fa molts anys.
  • Municipi: Font-rubí
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2020-02-22 05:14:02

Anant per la carretera BP-2121 que va de Vilafranca a Font-rubí, quan arribem al punt Km 20 es troba el nucli de les Llambardes, ens desviarem per una pista que surt a la nostra dreta que ens portarà al coll de la Barraca, aquí agafarem una pista a l'esquerra, descendent, que passa pel costat d'un pi monumental, anomenat de la Planxa. Continuarem descendint per la pista fins arribar a la font de Llinars, on deixarem el cotxe, per continuar a peu uns 500m pel mateix camí fins que trobem a la nostra dreta un corriol que en forta pujada ens conduirà a una petita cinglera on trobarem la cova, mig amagada per la vegetació.

La primera notícia que tenim d'aquesta cova la dóna Pere Giró que la localitza el maig de 1959 i fa unes primeres excavacions arqueològiques. Antoni Poyo (AEC Vilafranca) va fer l'únic croquis que coneixem.
Posteriorment és anomenada Cova de la Font de Llinars. J. Virella, en el seu inventari de cavitats penedesenques (1979) la cita amb els dos noms, però encara afegeix una Cova d'en Pere Giró, fruit d'una informació facilitada per l'AEC de Vilafranca i que segons sembla es tracta de la mateixa cova. Si a això afegim de que també sembla que sigui la georeferenciada a l'ICGC com a Cova del Miret (ningú en sap l'origen), tindrem quatre noms per a una mateixa cavitat.
Com ja hem deixat constància a la fitxa de la Cova de la Guineu, situada a la part superior de la Plana de la Pineda, en diferents documents es confon amb aquesta, descoberta vint anys abans.

topo 0: Cova de la Plana de la Pineda
topo 1: Cova de la Plana de la Pineda

foto 0: Cova de la Plana de la Pineda
foto 1: Cova de la Plana de la Pineda
foto 2: Cova de la Plana de la Pineda

1. Ripoll, E. (1961).- “Notas de arqueología de Cataluña y Baleares”. Ampurias (22-23):223-363. (Nota aportada per Pere Giró: Font-rubí, pp. 338-340).
  • Actualització de dades, topografia 2019 i fotografies extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 3-12-2019. Dades: Josep Cuenca, F. Xavier Samarra (GEB). Ells fan servir com a preferent el topònim Cova del Miret.